Siirry sisältöön
Lapsi junassa

Raideliikenteen tulevaisuus

Olemme mukana luomassa Suomeen asiakaslähtöistä, kasvavaa ja kestävää raideliikennemarkkinaa, johon syntyy lähitulevaisuudessa lisää kilpailua ja uusia palveluja. VR:n tavoitteena on keskittyä junaoperaattorin ydinliiketoimintaan ja uudistua moderniksi matkustamisen ja logistiikan palveluyritykseksi. 

Raideliikennevisiomme 2030

  • Aito kilpailu. Matkustaja- ja tavaraliikenteessä on useita markkinaehtoisia operaattoreita. Uusia operaattoreita on tullut markkinalle ostoliikennekilpailutusten ja Open Accessin kautta.
  • Monitoimijakenttä. Markkinaehtoisessa kauko- ja tavaraliikenteessä on operaattoreiden yksityisesti tai leasing-yhtiöiden omistamaa kalustoa. Julkisesti rahoitetussa ostoliikenteessä on erillinen ostoliikenteen kalustoyhtiö. Alalla on useita palveluiden tarjoajia, mm. kunnossapito, varikot ja kaluston valmistus.
  • Saumattomat matkaketjut, jotka perustuvat markkinaehtoisten matkaketjutoimijoiden saumattomaan digitaaliseen yhteistoimintaan kaupallisten sopimusten kautta.
  • Sujuvan ja ympäristöystävällisen liikenteen mahdollistava rataverkko. Rataverkon korjausvelkaa on lyhennetty ja rakenteilla on useampia ratahankkeita, jotka lisäävät merkittävästi ratakapasiteettia ja nopeuttavat matka-aikoja. Erityisesti pääradan välityskykyä on parannettu.
  • Yleiseurooppalainen raideleveys (Rail Nordica) ulottuu pohjoisen kautta Suomeen tehostaen multimodaalisia kansainvälisiä kuljetusketjuja rautatie- ja meriliikenteessä ja vahvistaen myös Suomen huoltovarmuutta. Lisäksi siirtokuormausvalmiuksia on parannettu kansainvälisen logistiikan sujuvoittamiseksi.
  • Kansainvälinen matkustajajunaliikenne on käynnistynyt Suomesta Ruotsiin.

VR investoi merkittävästi junakalustoon

Olemme VR:llä investoineet merkittävästi kaluston uusinvestointeihin ja modernisointiin. Parhaillaan olemme investoimassa noin miljardi euroa Suomen raideliikennekalustoon. Esimerkiksi vuonna 2025 otamme käyttöön yhdeksän uutta makuuvaunua ja kahdeksan autovaunua. Vuonna 2026 liikenteen aloittaa 20 uutta lähijunaa. Merkittävillä kalustoinvestoinneilla turvataan Suomen rautatieliikenteen jatkuvuus ja vahvistetaan Suomen logistista huoltovarmuutta tuleville vuosikymmenille.

Uutta kalustoa

  • 20 uutta lähijunaa 2026 alkaen
  • Uudet makuu- ja autovaunut yöliikenteeseen 2025 lopulla
  • 60 uutta Dr19-dieselveturia 2026 mennessä
  • 80 uutta Sr3-sähköveturia 2026 mennessä

Digirata

Digirata-hankkeessa nykyinen junaliikenteen kulunvalvonta korvataan modernilla radioverkkopohjaisella ERTMS-järjestelmällä (European Rail Traffic Management System). Hankkeessa uudistetaan koko ohjaus- ja turvallisuusjärjestelmä eli automaattinen junakulunvalvonta, asetinlaitteet, ohjauslaitteet ja radioverkko vaiheittain vuosina 2026–2040. Valtio on varannut Digirata-hankkeeseen yli miljardi euroa. Myös VR investoi merkittävästi junakaluston uusiin kulunvalvontalaitteisiin.