Suomen rataverkko
Suomessa rataverkon raideleveys poikkeaa Euroopassa yleisemmin käytössä olevasta raideleveydestä. Suomessa raideleveys on 1 524 mm, kun useimmissa Euroopan maissa se on 1 435 mm.
Raideliikenteen kasvun, sujuvuuden ja asiakastyytyväisyyden näkökulmasta merkittävänä ongelmana on noin 1,7 miljardiin euroon kasvanut valtion rataverkon kunnossapidon korjausvelka. Rataverkon huono kunto heikentää junaliikenteen täsmällisyyttä ja toimintavarmuutta, mistä kärsivät niin matkustajat kuin tavarakuljetuksia tarvitsevat yritykset.
Raideliikenteen kasvun, sujuvuuden ja asiakastyytyväisyyden näkökulmasta merkittävänä ongelmana on noin 1,7 miljardiin euroon kasvanut valtion rataverkon kunnossapidon korjausvelka.
Yksiraiteinen rataverkko on liikenteellisesti hyvin häiriöherkkä ja muodostaa pullonkauloja raideliikenteen kasvulle ja kilpailun lisäämiselle. Se muodostaa rajoitteen myös tavaraliikenteelle.
Me VR:llä pidämme tärkeänä, että korjausvelkaa lyhennetään määrätietoisesti ja perusväylänpidon taso pidetään vakaana ja riittävällä tasolla rataverkon toimintavarmuuden lisäämiseksi.
Rataverkon kunto heijastuu täsmällisyyteen
Junaliikenteen täsmällisyys on meille hyvin tärkeä kysymys asiakaskokemuksen ja liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi. Tällä hetkellä yli puolet kaukoliikenteen junien myöhästymisistä johtuu rataverkon kunnosta tai häiriöistä.
Lisäksi radan huonosta kunnosta johtuvat tilapäiset nopeusrajoitukset hidastavat matka-aikoja ja lisäävät huomattavasti junaliikenteen energiakulutusta. Kaluston suurinta nopeutta (220 km/h Pendolino-junilla, 200 km/h IC-junilla) voimme hyödyntää vain pienellä osalla rataverkkoa.
Lähivuosien raidehankkeita
Maan hallituksen kiirehtimiä ratahankkeita:
- Pääradan kehittäminen Helsinki–Riihimäki-välillä
- Tampereen henkilöratapihan uudistaminen
- Liminka–Oulu-kaksoisraiteen rakentaminen
- Kaksoisraiteen rakentaminen Luumäen ja Lappeenrannan välille
- Rantaradan parantaminen välillä Kauklahti–Karjaa
Valtion investoinnit rataverkkoon
Maan hallituksen liikennepolitiikan tavoitteena on toteuttaa yli kolmen miljardin euron investointiohjelma, josta on tarkoitus suunnata 1,4 miljardia euroa uusiin raidehankkeisiin ja nykyisen rataverkon parantamiseen.
Riittävät ja oikein kohdennetut infrainvestoinnit ja korjausvelan lyhentäminen ovat tärkein edellytys raideliikenteen kasvulle, kilpailun lisäämiselle ja liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiselle.
Ratoihin investoimalla voidaan parantaa matkustajajunaliikenteen sujuvuutta ja täsmällisyyttä, nopeuttaa matka-aikoja, tehostaa logistiikan asiakkaiden kuljetuksia ja edistää puhdasta siirtymää lisäämällä sähköistyksiä, jotka vähentävät suoraan logistiikka-asiakkaidemme päästöjä.
Riittävät ja oikein kohdennetut infrainvestoinnit ja korjausvelan lyhentäminen ovat tärkein edellytys raideliikenteen kasvulle, kilpailun lisäämiselle ja liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiselle.
Erityisesti Suomen vilkkaimmin liikennöidyn pääradan kehittäminen on välttämätöntä sekä matkustajaliikenteen että tavaraliikenteen sujuvuuden ja kehittämisen kannalta. Lentoradan eli uuden kaksiraiteisen yhteyden Pasila–lentoasema–Kerava-välille tulee kiirehtiä, koska lentorata lisää ratakapasiteettia ja nopeuttaa matkaa maakunnista lentoasemalle. Pääväyläverkon ja TEN-T-ydinverkon tärkeimmät rataosuudet tulee saada kaksi–neliraiteisiksi.
Tavaraliikennettä varten tulisi edistää ratahankkeita, jotka hyödyttävät elinkeinoelämän investointeja, kuljetuksia satamiin ja pohjoisen kautta länteen, sekä poistavat liikenteellisiä pullonkauloja kotimaan raakapuukuljetuksissa Venäjän puuntuonnin päätyttyä.
Junakuuluvuuden parantaminen
VR on tehnyt aktiivisia toimenpiteitä junien verkkoyhteyden parantamiseksi. VR on uusinut viidellä miljoonalla eurolla kaukojunien langattoman sisäverkon ja wifi-laitteet. Sen myötä VR-wifi tarjoaa junamatkustajille noin viisi kertaa nopeamman nettiyhteyden kuin aiemmin.
Tutkimusyrityksen Omnitelen mittauksissa VR-wifillä hyvälaatuinen nettiyhteys (yli 5 Mbit/s) saavutettiin 95 prosentilla rataosuuksista. Mittausten mukaan VR-wifillä nettiyhteys on parempi kuin teleoperaattoreiden mobiiliverkoissa. Eri rataosuuksilla on wifin ja mobiiliverkkojen kuuluvuudessa merkittäviä eroja.
VR valmistautuu lähivuosina laseroimaan junien ikkunat parantaakseen puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junissa myös heille, jotka eivät käytä VR-wifiä.
Verkkoyhteyksien parantamiseksi tarvitaan myös teleoperaattoreiden investointeja radanvarren verkkoinfraan. Sekä VR-wifin että teleoperaattoreiden omien matkapuhelinverkkojen hyvä kuuluvuus edellyttää, että radan varsilla on riittävästi mobiilioperaattoreiden tukiasemia.