Mies Tampereen Ratikan edessä

Kiitos kaikille elokuussa 2021 raitiovaununkuljettajiksi hakeneille! 

Tampere siirtyi ratikka-aikaan elokuussa 2021. Ratikan operointi on tarkoittanut VR:lle myös uusia tyäkavereita, raitiotieliikenteen ohjaajia ja ratikkakuskeja – lajinsa ensimmäisiä alan ammattilaisia paitsi Tampereella, myös VR:llä. Yhteensä VR:llä on ratikkalaisia jo 75 ja VR:läisiä Tapereella yhteensä eri toiminnoissa 400.

VR:n ensimmäiset liikenteenohjaajat ja raitiovaununkuljettajatvalmistuivat keväällä 2021 ja ratikka aloitti virallisen liikennöintinsä 9.8.2021. Elokuussa 2021 rekrytoimme jälleen lisää raitiovaununkuljettajia, joiden koulutus alkaa syksyn aikana. Kiitos kaikille hakeneille!

Tampereelle tehdään maailman parasta raideliikennettä

Tampere on kehittyvä raideliikennekaupunki, jonka joukkoliikenne mullistui elokuussa 2021, kun Tampereen Ratikka aloitti virallisesti liikenteensä. Tampereelle rakennetaan raitiotie kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä osassa toteutetaan raitiotie Pyynikintorilta Hervantaan ja Taysin alueelle vuosina 2017–2021. Osa 1 on valmis ja osan 2 rakennus on käynnissä. Raiteet on tavoitteena rakentaa Pyynikintorilta Lentävänniemeen vuosina 2021–2024.

Tampereen Ratikka työllistää liikenteen alettua jopa noin 100 työntekijää sekä lukuisia alihankkijoita takaamaan liikenteen sujuvuuden. Näistä kuljettajat ja liikenteenohjaajat työskentelevät ratikkaa liikennöivällä VR:llä. Ratikka on meille uusi liikennemuoto ja aluevaltaus, joten työntekijät saavat tehtävään nimenomaan VR:lle räätälöidyn koulutuksen. Koulutus toteutetaan yhteistyössä Tampereen seudun ammattiopisto Tredun kanssa. 

VR:n ratikkalaisten joukko kasvaa pikkuhiljaa

Ensimmäiseksi rekrytoimme ratikkaan liikenteenohjaajia. Tammikuussa 2020 päättyneessä haussa saimme yhteensä 626 hakemusta! Hakijoiden joukosta valikoitui 9 lajinsa ensimmäistä iikenteenohjaajaa, jotka aloittivat koulutuksensa toukokuussa 2020 ja valmistuivat toukokuussa 2021. Vuoden kestävän koulutuksen aikana he opettelivat niin liikenteenohjauksen järjestelmiä kuin ratikalla ajoakin, sekä simulaattorilla että myöhemmin oikeissa koeajoissa. Liikenteenohjaajat saivat myös kuljettajan pätevyyden.

Kesäkuussa 2020 haimme liikenteenohjaajille työkavereita: rekrytoimme yhteensä 66 raitiovaununkuljettajaa ja saimmekin jopa 568 hakemusta! Valinnat yhteensä neljälle koulutuskurssille tehtiin syksyllä 2020 ja koulutukset käynnistyvät vaiheittain keväällä 2021. Kuljettajien koulutus kestää noin kuusi kuukautta ja ensimmäiset kujljettajat valmistuivat loppukeväällä. Elokuussa 2021 haimme vielä jonkin verran lisää kuljettajia ja he aloittavat koulutuksensa syksyn 2021 aikana. 

Raitiovaununkuljettajilla on  hektisessä kaupunkiliikenteessä vaativa ja keskeinen keskeinen rooli sujuvan ja turvallisen liikenteen varmistamisessa. Valppauden ja kolmivuorotyön vaatiman joustavuuden lisäksi tarvitaan jonkin verran aiempaa kokemusta joukkoliikenteestä. Hakemillamme VR:n ratikkalaisilla on sydämessä paikka asiakaspalvelulle ja kyky pitää pää kylmänä haastavissakin tilanteissa. Ennen kaikkea tehtävässä odotetaan halua oppia uutta sekä intoa ja rohkeutta kehittää kanssamme parasta arjen kaupunkiraideliikennettä tamperelaisille.

Useimmin kysyttyjä kysymyksiä ratikan rekrystä löydät täältä

Lisätietoa Tampereen Ratikasta löydät myös täältä. 

VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu Pohjolanliikenne etusivu Avecra etusivu