Veli-Matti Niemelän henkilökuva
Veli-Pekka Niemelä eli tutummin Velsku on IT Service Leadina konsernin IT:n Digital Operations -tiimissä. Velsku vastaa koko konsernin tasolla työntekijöiden kädessä kulkevista mobiililaitteista eli puhelimista ja  Android-tableteista sekä monista erilaisista lisätyökaluista, joita käytetään eri tehtävissä ympäri VR:ää.

Ottaen huomioon kuinka kriittinen rooli mobiililaitteilla ja niiden toimivuudella on tämän päivän työelämässä, on Velskun työllä iso vaikutus kaikkien VR:läisten työntekoon.   

- Työssä minulle on tärkeää tunne siitä, että teen merkityksellistä työtä. Parasta onkin, että pystyn vaikuttamaan asioihin ja työlläni on oikeasti merkitystä, kertoo Velsku.  

Velskun työn keskiössä on laajoja IT-projekteja sekä kehittämistyötä. Tällä hetkellä käynnissä on esimerkiksi kaikkien työntekijöiden mobiililaitteiden saattaminen yhden laitehallinnan alle niin, että niiden käyttö on tietoturvallista ja vastaa työntekijöiden käytännön tarpeisiin. Osana tätä projektia oli Tampereen ratikan työntekijöiden mobiiliratkaisut.  

- Tampereen ratikan kohdalla lähdimme liikenteeseen puhtaalta pöydältä, kun kyseessä on uusi toimiala ja työntekijäryhmät. Oli mielenkiintoista kehittää ratkaisuja kokonaan uusiin tarpeisiin. Kaikille projekteillemme on kylläkin tyypillistä, että valmiita vastauksia ei ole ja koko ajan ollaan ”syvässä päädyssä”. Pitää keksiä uusia ratkaisuja ja pohtia paras tapa asioiden hoitamiseen. Se onkin tässä työssä haastavinta, mutta myös kiehtovaa ja palkitsevaa. Joka päivä pääsee oppimaan uutta, Velsku avaa.  

Valmiita vastauksia ei ole ja koko ajan ollaan ”syvässä päädyssä”. Pitää keksiä uusia ratkaisuja ja pohtia paras tapa asioiden hoitamiseen. Se on työssä haastavinta, mutta myös kiehtovaa ja palkitsevaa.

Vaikka Velskun työ on it-asioiden ytimessä, ei hänellä ole IT-alan koulutusta eikä hän pidä itseään it-asioiden teknisenä asiantuntijana. Velskun työ liittyy mobiililaitteiden käytännön puoleen.

 - Minun roolini on tuoda IT-projekteihin käytännönläheisyyttä sekä työntekijöiden viestiä siitä, mitä mobiililaitteilla pitää pystyä tekemään, mille on tarvetta, mitkä jutut toimivat työnteossa ja mitkä taas eivät. Meidän tiimissä on erikseen henkilöt, jotka vastaavat näiden teknisestä toteutuksesta. Toki tässä on matkan varrella oppinut teknisestä puolesta koko ajan lisää, mikä auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa ja tehtävässä pärjäämisessä. Toimin ikään kuin tulkkina työntekijöiden ja IT-porukan välissä, Velsku kuvaa. 

Veli-Pekka Niemelän henkilökuva

Velskun työssä arvokasta onkin vahva kentältä saatu kokemus. Velsku toimi VR:llä ensin 7,5 vuotta lähiliikennekonduktöörinä, josta loppuajan myös kouluttajana. Seuraavaksi oli vuorossa palveluesimiehen rooli, jossa Velsku vastasi myös lähiliikenteen työntekijöiden it-asioiden käytännöistä. Tämä johti nykyiseen tehtävään konsernin mobiililaitteista vastaavana IT Service Leadina. Konduktöörikoulutuksen lisäksi Velsku on hankkinut osaamista opiskelemalla työn ohella aikuiskasvatustieteitä. Velskun työssä arvokasta onkin vahva kentältä saatu kokemus. 

- Minulla on it-asioita ja mobiililaitteita kohtaan kiinnostusta; minua kiehtoo, mitä kaikkea ne mahdollistavat ja mihin suuntaan niitä voidaan kehittää. Esimerkiksi lipunmyynnin loppuminen lähijunassa oli iso juttu ja siinä itseäni kiinnosti, mitä se tarkoittaa ja mahdollistaa mobiilinäkökulmasta, Velsku kertoo.  

Omanlaisensa paikka, jossa saa vastuuta

Velsku pitää VR:ää hyvänä työpaikkana, jossa vastuuta on tarjolla ja on hyvät etenemismahdollisuudet. VR on Velskusta kiehtova työpaikka myös siksi, että VR on täysin omanlaisensa toimija, jollaista ei Suomessa muuten ole.

- Kentältä saadut käytännön työn onnistumiset sekä oma kiinnostus ovat ilmeisesti riittänet siihen, että olen saanut enemmän vastuuta. Omalla kohdalla työnantaja on osoittanut, että työpanos huomataan ja sen kautta pystyy etenemään. Täällä voi päätyä hyvinkin erilaisiin tehtäviin kuin mihin on alun perin tullut. VR:ltä karttunutta ammattitaitoa ja osaamista ei oikein voi saada muualta, minkä vuoksi eteneminen talon sisällä on ehkä tyypillisempää. On ollut myös hienoa seurata VR:n kehitystä. 11 vuodessa on tapahtunut valtava muutos, esimerkiksi ratikan liikennöinnin aloittaminen ja myös työskentelytavat ovat kehittyneet, Velsku avaa. 

Nykyisessä roolissaan Velskulle riittää vielä haasteita. Hän haluaa saada mahdollisimman varmalle pohjalle oman pestin ja tontin. Sitten voi alkaa miettimään mahdollisia seuraavia askeleita. 

- Tällä hetkellä ei ole tarvetta liikkua tästä mihinkään, mutta itselläni on jatkuva kehittymisennälkä.  Haluan tulla paremmaksi, kehittää osaamistani ja auttaa omalta osaltani muita sekä yritystä onnistumaan, kertoo Velsku.  

Junalomavinkki

- Kävin tänä kesänä ensimmäistä kertaa Saimaalla, josta pidin kovasti. Esimerkiksi Lappeenranta on kiva kaupunki, ja Saimaan alueella on muitakin hyviä kohteita. Ylipäänsä junamatkustaminen on oiva tapa tutustua paikkoihin ja tehdä spontaaneja matkoja. Riittää, että tietää vaikkapa kivan ravintolan jostain kohteesta ja hyppää junan kyytiin seikkailumielellä! 

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu