Finlands spårmarknad
Utöver marknadsbaserad trafik upprätthålls olönsam persontrafik i Finland genom upphandlad trafik som finansieras av staten och städerna.
Marknadsbaserad trafik:
Cirka 84 procent av fjärrtrafiken (mätt med antal passagerare) är VR:s egna tågtrafik som finansieras med biljettintäkter, dvs. marknadsbaserad tågtrafik. Godstrafiken är helt marknadsbaserad och utöver VR är även andra operatörer verksamma i trafiken.
Upphandlad trafik:
Varje år köper kommunikationsministeriet passagerartågtrafik (regionaltågstrafik i södra Finland, nattågs- och rälsbusstrafik och enskilda IC/Pendolino-rutter) till platser där det på grund av lågt passagerarantal inte är kommersiellt lönsamt. Ministeriet beslutar om servicenivån för den upphandlade trafiken.
HRT-trafik:
HRT har konkurrensutsatt närtågstrafiken i huvudstadsregionen och VR har vunnit denna konkurrensutsättning. HRT köper trafiken och beslutar om servicenivå samt biljettpriser och -försäljning.
Konkurrens inom spårtrafiken
I sitt regeringsprogram vill landets nuvarande regering öka konkurrensen inom spårtrafiken och underlätta inträde på marknaden.
I Finland har tågtrafikmarknaden öppnats för konkurrens inom godstrafiken redan 2007. I början av år 2021 upphörde vår monopol inom passagerartrafiken, och sedan dess har alla villiga operatörer haft fri tillgång till bannätet och möjlighet att komma till Finland för att konkurrera enligt modellen om fri konkurrens i enlighet med EU-reglering (Open Access).
Hos VR ser vi positivt på konkurrensen och har åtagit oss att främja regeringsprogrammets mål att öka konkurrensen. Vi vill vara med och utveckla en kundorienterad, hållbar och konkurrensutsatt spårmarknad som en kombination av fri konkurrens och regional konkurrensutsättning av upphandlad trafik.
Fjärrtågtrafiken och godstrafiken måste få utvecklas på marknadsmässiga villkor, varvid konkurrensen utvecklas fritt i enlighet med den modell för fri konkurrens som bygger på EU-reglering. Kunderna har då äkta valfrihet och inget offentligt stöd behövs för trafik som fungerar på marknadsvillkor.
Vi vill vara med och utveckla en kundorienterad, hållbar och konkurrensutsatt spårmarknad som en kombination av fri konkurrens och regional konkurrensutsättning av upphandlad trafik.
VR har för sin del främjat marknadens konkurrensneutralitet genom att fokusera på järnvägsoperatörens kärnverksamhet genom att avstå från stationer, privatspår, depåfastigheter och landsvägslogistik.
Det finns också konkurrens mellan olika trafikslag
Vi är verksamma på den öppna marknaden inom persontågs- och godstågstrafik, busstrafik och underhåll. Det finns också konkurrens mellan olika trafikslag, till exempel konkurrerar tågtrafiken ständigt om popularitet med busstrafik och personbilstrafik och på längre rutter med flygtrafik.

Offentligt vagnparksbolag för upphandlad trafik och regional upphandlad trafik
Kommunikationsministeriet bereder en omfattande strukturomvandling av anordnandet av offentligt stödda tjänster för persontågstrafik i Finland på 2030-talet. Konkurrensen inom persontågstrafiken ska ökas genom att göra det möjligt för kommuner, samkommuner och regioner att ordna upphandlad trafik för passagerare i pendlingsområden.
VR förespråkar att tjänsterna inom persontågstrafiken utvecklas genom att öka den regionala upphandlade trafiken via offentliga konkurrensutsättningar. VR främjar också aktivt grundandet av ett offentligt vagnparksbolag för upphandlad trafik.
Offentliga vagnparksbolag för upphandlad trafik används bland annat inom HRT-trafiken och i Sverige. VR:s vagnpark som används i den nuvarande upphandlade trafiken skulle överföras till det statligt ägda offentliga vagnparksbolaget.