Spårtrafikens framtid
Vår vision för spårtrafiken 2030
-
Genuin konkurrens. Det finns flera marknadsbaserade operatörer inom passagerar- och godstrafiken. Nya operatörer har kommit in på marknaden genom konkurrensutsättning av upphandlad trafik samt genom Open Access.
-
Fleraktörsfält. Vagnparken inom marknadsbaserad fjärr- och godstrafik ägs privat av operatörer eller av leasingföretag. Offentligt finansierad upphandlad trafik har ett separat vagnparksbolag för upphandlad trafik. Det finns flera tjänsteleverantörer i branschen, bl.a. underhåll, depåer och vagnparkstillverkning.
-
Sömlösa resekedjor baserade på sömlöst digitalt samarbete mellan marknadsdrivna resekedjeoperatörer genom kommersiella avtal.
-
Ett bannät som möjliggör smidig och miljövänlig trafik. Man har avbetalat bannätets underhållsskuld och det pågår flera banprojekt som avsevärt ökar bankapaciteten och förkortar restiderna. Särskilt stambanans förmedlingsförmåga har förbättrats.
-
Den allmäneuropeiska spårvidden (Rail Nordica) sträcker sig via norr till Finland, vilket effektiviserar de multimodala internationella transportkedjorna inom järnvägs- och sjötrafiken och stärker även Finlands försörjningsberedskap. Dessutom har kapaciteten för omlastning förbättrats för att göra den internationella logistiken smidigare.
-
Den internationella passagerartågtrafiken har startat från Finland till Sverige.
VR investerar avsevärt i tågvagnparken
Vi på VR har investerat avsevärt i nya investeringar för och modernisering av vagnparken. Just nu investerar vi cirka en miljard euro i Finlands spårtrafiksvagnpark. År 2025 kommer vi till exempel att ta i bruk nio nya sovvagnar och åtta biltransportvagnar. År 2026 kommer 20 nya närtåg att tas i trafik. Betydande investeringar i vagnparken säkerställer kontinuiteten i den finländska järnvägstrafiken och stärker Finlands logistiska försörjningsberedskap för de kommande årtiondena.
Ny vagnpark
- 20 nya närtåg från och med år 2026
- Nya sov- och biltransportvagnar för nattrafik under slutet av år 2025
- 60 nya Dr19-diesellok senast år 2026
- 80 nya Sr3-ellok senast år 2026

Den digitala järnvägen
I projektet Den digitala järnvägen ersätts tågtrafikens nuvarande inpasseringskontroll med ett modernt radionätbaserat ERTMS-system (European Rail Traffic Management System). I projektet förnyas hela styr- och säkerhetssystemet, dvs. automatisk tågkontroll, ställverk, styrutrustning och radionät i etapper åren 2026–2040. Staten har reserverat över en miljard euro för projektet. Även VR investerar avsevärt i tågvagnparkens nya utrustning för inpasseringskontroll.