Vaunujen huolto- ja kunnossapitopalvelut
1. Yleisiä tietoja
Asiakirjan tuottaja ja palvelupaikkojen ylläpitäjä:
VR FleetCare
Veturitie 44
00240 Helsinki
Yhteyshenkilö
Marika Päiväniemi
+358 29 4348739
[email protected]
Palvelupaikan nimi ja laji
VR:n huoltotilat, lukuun ottamatta perusteellisen huoltopalvelun tiloja, joita tarjotaan suurnopeusjunia tai muunlaista erikoistiloja vaativaa liikkuvan kaluston huoltoa varten, (Direktiivin 2012/34 liitteen II kohdan 2e) mukaisesti), jäljempänä ”Huoltotilat”.
Palvelupaikassa tarjottavien palveluiden laji: peruspalvelu.
Tämä palvelupaikka-asiakirja on laadittu EY:n täytäntöönpanoasetuksen 2017/2177 vaatimusten mukaisesti.
Asiakirjan julkaisupaikka
https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/yrityksemme/liiketoiminta/kiinteistot/yksityisraiteiden-verkkoselostus/palvelukuvaukset/huolto-ja-kunnossapitotoimintojen-palvelut/XXX
Asiakirjan voimassaoloaika ja päivitysprosessi
Tämä asiakirja on voimassa aikataulukautta 2025 (14.12.2024–13.12.2025) ja 2026 (14.12.2025–12.12.2026) koskevien verkkoselostusten voimassaoloajan.
Tämä asiakirja päivitetään vuosittain verkkoselostuksen julkaisemisen yhteydessä, elleivät muutokset niiden sisältöön edellytä ylimääräisiä päivityksiä (esim. muutokset kustannuksissa).
Asiakirjaan tehdyt muutokset
Asiakirjojen julkaisun jälkeen niihin on tehty seuraavat muutokset (sisältäen lyhyen kuvaukseen kyseisistä muutoksista):
Tämä palvelukuvaus:
• 08/2025 päivitetty voimassaoloaika kohtaan 1 Yleisiä tietoja
• 08/2025 päivitetty yhteyshenkilön tiedot kohtaan 1 Yleisiä tietoja
• 08/2025 Lisätty palvelupaikkojen aukioloajat kohtaan 2 Palvelupaikat
• 08/2025 Lisätty palvelupaikkojen raiteet kohtaan 2 Palvelupaikat
• 08/2025 Muutettu asiakaspalvelun sähköpostiosoite kohtaan 2 Palvelupaikat
• 08/2025 Lisätty menettely, jonka mukaan hakijat saavat tiedon palvelupaikan mahdollisista muutoksista, esim. tilapäisistä ratatöistä tai muista syistä johtuvista kapasiteettirajoituksista
• 08/2025 Lisätty mitä määräaikoja palvelun hakemiseen ja palvelupyyntöön vastaamiseen noudatetaan kohtaan 5 Sopimusmalli ja kapasiteetin varaaminen
2. Palvelupaikat
Puh: 029 4343
Asiakaspalvelu: [email protected]
Myynti: [email protected]
Helsingin varikko
Veturitie 44
00240 Helsinki
Avoinna 24/7
Kouvolan tavaravaunukorjaamo
Valvomontie 6
45100 Kouvola
Avoinna Ma-Pe klo 6-14
Palvelupaikan raiteet:
R331, R326, R327, R350, R352, R334, R328, R313, R315, R314, R121, R122, R123, R645, R646, R311, R324, R323, R322, R321, R312, R332, R333, R354
Palvelukonepaja, Pieksämäki
Vanha Jäppiläntie 60
76120 Pieksämäki
Avoinna Ma-Pe klo 6-14
Palvelupaikan raiteet:
R631, R519, R776, R783a, R783b, R784, R785a, R785b, R501, R502, R503, R504, R505, R506, R507, R520, R521, R524, R526, R527, R528, R529, R530, R532, R533, R534, R535, R536, R537, R540, R541, R542, R543, R544, R545, R546, R547, R548, R549, R550, R551, R590, R591, R622, R623, R626, R627, R628, R629, R630, R633, R633a, R663b, R634, R637, R637a, R638, R644, R645, R648, R649, R650, R651, R662a, R531
Oulun Varikko, vaunutuotanto
Ratamestarintie 3
90140 Oulu
Avoinna Ma-Pe klo 6-14
Palvelupaikan raiteet:
R212, R214, R214a, R214b,R215, R216, R223b, R213, R254, R255, R256, R253, R242, R238, R241, R243, R244, R235, R239, R248, R249, R250, R394, R396, R399, R323, R324, R325, R326, R327, R320, R397, R392
Tampereen tavaravaunukorjaamo
Lempääläntie 10
33100 Tampere
Avoinna Ma-Pe klo 6-14
Palvelupaikan raiteet:
R732, R733, R734, R735, R736, R737, R738, R739
Palvelupaikkojen tarkemmat kuvaukset löytyvät: Toimipisteet | VR Fleetcare
Palvelupaikkojen mahdollisista muutoksista, esim. tilapäisistä ratatöistä tai muista syistä johtuvista kapasiteettirajoituksista lisätietoa löytyy: Yksityisraiteiden verkkoselostus | VR Group
3. Palvelukuvaus
VR FleetCare tarjoaa vaunujen huolto- ja kunnossapitopalveluita tavarankuljetus- ja puunkuljetusvaunuihin, säiliövaunuihin sekä henkilöliikenteen vaunuihin (ml. autonkuljetusvaunut) seuraavilla palvelupaikoilla: Kouvolan tavaravaunukorjaamo, Helsingin Varikko, Oulun Varikon tavaravaunukorjaamo, Pieksämäen Konepaja ja Tampereen tavaravaunukorjaamo. Käytössä olevat koneet ja laitteet sekä niiden tekninen kapasiteetti voivat rajoittaa kalustokohtaista palvelutarjontaa eri paikkakunnilla.
Vaunujen huolto- ja kunnossapitopalvelut sisältää mm. määrävälihuollot, ennakoivan kunnossapidon, vikakorjaukset sekä komponenttien ja osien vaihdot. Komponenttien ja osien vaihdot sisältävät mm. kalustoon kiinnitettyjen pyöräkertojen ja telien vaihtopalvelut; jarrujärjestelmien tarkastukset ja huollot; ja hydrauliikkaan, pneumatiikkaan sekä elektroniikkaan liittyvät huoltopalvelut.
4. Hinnoittelumalli
Laskutus toteutuman mukaan. Hinta palveluistamme määräytyy tapauskohtaisesti asiakkaan kaluston- ja tarpeen mukaan. Määräalennuksista voidaan neuvotella tapauksissa, joissa asiakkaan ostovolyymit ovat huomattavia.
Perushinta 142 € alv 0 % / tunti
Perushintaa täydennetään suoritettavien palveluiden, kuten kevyiden ja raskaiden huoltopalveluiden, muutostöiden, mobiilipalveluiden sekä muiden palveluiden mukaisesti vastaavine lisämaksuineen ja alennuksineen.
Lisämaksuja ja -alennuksia määritettäessä otetaan ensisijaisesti huomioon tarvittavien huoltotilojen yksilölliset vaatimukset, teknisten palvelujen laajuus, tilauksen määrä ja aika (esim. tilauksen lyhytaikaisuus, vaadittu toteuttamisaika), asiakkaan yksilölliset sertifiointivaatimukset, dokumentaatio, asiakkaan järjestelmien noudattaminen, kalusto- ja komponenttikohtaiset tekniset ja koulutusvaatimukset, koulutustodistukset ja yksilöllinen logistiikan järjestäminen ja käsittely mukaan lukien kalustontoimitus, materiaalilogistiikka ja tilausten hallinta.
5. Sopimusmalli ja kapasiteetin varaaminen
Jokaisen palvelun tilaajan (Asiakas/operaattori) kanssa tehdään palvelusopimus. Tilaaja on velvollinen toimittamaan VR FleetCarelle kalustonsa teknisen dokumentaation sekä kaiken muun tarvittavan informaation. Tilaaja vastaa toimittamastaan dokumentaatiosta ja informaatiosta.
VR FleetCare laatii palveluntilaajan toimittaman palvelutarpeen perusteella alustavan vuosittaisen palvelusuunnitelman sekä tunnistaa mahdolliset ristiriitatilanteet eri tilaajien suunnitelmien välillä. Tilaajan tulee määritellä palvelulle myös toivottu läpimenoaika eli, suoritetaanko palveluita esim. 24/7-toimintoina, päivävuorossa vai jonain muuna palveluajankohtana.
VR FleetCare vastaa palveluhakemuksiin 30 päivän kuluessa ja yksittäisiin palvelupyyntöihin VR FleetCare vastaa mahdollisimman pian, kuitenkin viiden työpäivän kuluessa. Erityisiä määräaikoja palveluhakemuksille- ja pyynnöille ei ole.
Mahdolliset päällekkäiset varaukset pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla tilaajien kanssa. Mikäli ristiriitatilanteisiin ei löydy sopimalla ratkaisua, ratkaisee VR palvelujärjestyksen tasapuolisuutta noudattaen. Palvelujärjestys ratkaistaan siten, että kullekin tilaajalle varataan ensisijaisesti toivottuja palveluajankohtia tilausmäärien mukaisessa suhteessa.
Palvelun ensimmäinen vuosi on käyttöönottovuosi, jolloin palvelun toteuttamista kokeillaan ja seurataan, ja jonka jälkeen toimintamallin toimivuutta arvioidaan. Mikäli todetaan korjaustarpeita, palvelua muutetaan tarvittavalla tavalla.