Raideinfra Oy:n yksityisraiteiden verkkoselostus ja VR-konsernin hallinnoimien palvelupaikkojen sisäisiä raiteita koskevat turvallisuusohjeet
1 Voimassaolo ja muutoksista tiedottaminen
Tämä Raideinfra Oy:n (”Raideyhtiö”) verkkoselostus on voimassa rautatieliikenteen aika-taulukauden 2026, 14.12.2025–12.12.2026.
Muutoksista tehdään merkintä tämän verkkoselostuksen etusivulle
2 Rataverkko
2.1 Rataverkon kuvaus, laatu ja laajuus, sekä soveltamisala
Rautatieliikennepaikat ja rautatieinfrastruktuuriin kuuluvat raiteet on lueteltu tämän verkko-selostuksen liitteessä 1. Suurin osa Raideyhtiön raiteista eivät rautatiemarkkinasääntelyn näkökulmasta kuulu rautatieinfrastruktuuriin, vaan ne ovat osa VR-konsernin hallinnoimia palvelupaikkoja (ns. palvelupaikkojen sisäisinä raiteina), koska ne palvelevat käyttötarkoi-tukseltaan nimenomaisesti kunkin palvelupaikan toimintaa. Myös nämä palvelupaikkojen sisäiset raiteet on selvyyden vuoksi lueteltu liitteessä 1. Koska Raideyhtiö toimii rautateiden turvallisuussääntelyn osalta edelleen kaikkien raiteiden osalta rataverkon haltijana ja mm. raiteiden kunnossapidosta vastaavana tahona, tätä verkkoselostusta sovelletaan turvallisuusohjeiden (kohta 7) ja muiden turvallisuussääntelyn alaisten asioiden osalta edelleen myös palvelupaikkojen sisäisiin raiteisiin.
Raiteistokaavioissa on annettu tiedot raiteiden teknisistä suurimmista nopeuksista sekä ohjaus-, hallinta- ja merkinantojärjestelmän laitteista. Raiteistokaaviot ovat saatavilla Väyläviraston ylläpitämästä extranet-palvelusta osoitteesta https://extranet.vayla.fi (mahdolliset puuttuvat kirjautumistunnukset saa Väylävirastolta).
Rataverkko on toisen ja ensimmäisen luokan liikenteenohjauksen aluetta, jotka on esitetty raiteistokaavioissa. Liikennöinti on aina vaihtotyötä. Rataverkon haltija tai palvelupaikan ylläpitäjä antaa käyttösopimuksella luvan vaihto- ja ratatyöhön, jonka lisäksi ensimmäisen luokan liikenteenohjauksen alueella vaihto- ja ratatöihin on oltava myös liikenteenohjauksen lupa Väyläviraston ohjeen ”Junaliikenteen ja vaihtotyön turvallisuussäännöt (Jt)” mukaisesti.
Rataverkolla kaluston suurin akselipaino on 225 kN tai valtion rataverkolta/-lle liikennöivällä kalustolla Väyläviraston valtion rataverkolle antaman luvan mukainen. Jos raiteen suurin sallittu akselipaino on ratateknisistä syistä alempi, se osoitetaan Vaihto- ja ratatyörajoite -merkillä.
Radan merkit ja merkinnät sekä opasteet ovat samanlaiset ja tarkoittavat samaa kuin Väylävirasto ohjeistaa valtion rataverkolle.
Rataverkolla tehtävästä työstä aiheutuvat keskeytykset liikennöinnille merkitään valtion rataverkolle annetun Väyläviraston ohjeen ”Ratatekniset ohjeet (RATO) osa 17, Radan merkit ja merkinnät” mukaisesti.
Rataverkon vaihdealueilla pienin kaarresäde on 150 m, raiteiden pienin kaarresäde on 150 m.
Rataverkon raiteista osalla on sähköistys ja sähköistysjärjestelmänä on 25kV/50 Hz AC.
Kaikki tässä verkkoselostuksessa viitatut Väyläviraston ohjeet löytyvät osoittees-ta: https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/OL/rautatieohjeet.pdf
2.2 Rataverkon käyttämisen edellytykset
Rataverkolla liikennöimisen edellytys on tämän verkkoselostuksen kohdan 4 mukaisen rataverkon käyttösopimuksen tekeminen ja muiden jäljempänä kohdassa 3.1 asetettujen yleisten rataverkolle pääsyn edellytysten täyttyminen.
Liikennöinnissä on noudatettava kohdan 7 mukaisia Raideyhtiön Rataverkon vaihto- ja rata-työn turvallisuusohjeita.
Rataverkolla liikkuvalla henkilöllä tulee olla näkyvillä henkilökortti ja suojavaatetus, josta kyseisen henkilön työnantaja on tunnistettavissa.
Kääntöpöytien käyttöohjeet ovat kääntöpöytien yhteydessä.
2.3 Rataverkon käyttämisen rajoitukset
Rataverkon ratatyöt voivat rajoittaa rataverkon käyttöä.
Myös erilaiset tekniset viat, rataverkon ominaisuudet, vauriot tai onnettomuudet voivat ai-heuttaa rajoituksia rataverkon käyttöön.
Höyryveturilla ja sellaisella kalustolla, joka saattaisi aiheuttaa palovaaran, ei saa liikennöidä ilman liikennepaikkakohtaisen yhteyshenkilön lupaa.
Vaarallisia aineita ei saa kuljettaa ilman liikennepaikkakohtaisen yhteyshenkilön lupaa.
Yksiköiden tyhjäkäyntiä tulee välttää.
2.4 Kalustoyksiköitä koskevat vaatimukset
Rataverkolla saa liikennöidä kalustoyksiköllä, jolla on käyttöönottolupa ja joka on merkitty Liikenne- ja viestintäviraston (TRAFICOM) kalustorekisteriin.
2.5 Rataverkon muutokset
Raideyhtiö selvittää osana normaaleja prosessejaan rautatiejärjestelmän kannalta tarpeettomien raiteistojen poistamista kokonaan käytöstä. Seuraavat, pääosin jo kunnossapidosta poistetut raiteet on kesällä 2025 poistettu käytöstä:
|
Liikennepaikka |
Raiteen tunnus |
Liikennepaikka |
Raiteen tunnus |
|
|
Hamina |
R 025 |
Lahti |
R 751 |
|
|
Hamina |
R 056 |
Lahti |
R 752 |
|
|
Helsinki (Pslt) |
R905 |
Lahti |
R 754 |
|
|
Iisalmi |
R 038 |
Lahti |
R 762 |
|
|
Kemi |
V069/067-V059 |
Lahti |
R 763 |
|
|
Kemi |
V059-V073 |
Lahti |
R756 |
|
|
Kemi |
R 062 |
Lahti |
R766 |
|
|
Kemi |
R063 |
Lahti |
R765 |
|
|
Kemijärvi |
R025 |
Lahti |
R764 |
|
|
Kemijärvi |
R027 |
Lahti |
R761 |
|
|
Kokkola |
R 516 |
Lahti |
R760 |
|
|
Kokkola |
R 517 |
Lahti |
R757 |
|
|
Kokkola |
R V616-V618 |
Lahti |
R758 |
|
|
Kokkola |
R 525 |
Lahti |
R759 |
|
|
Kokkola |
R 525a |
Lahti |
R119 |
|
|
Kokkola |
R 525b |
Lahti |
R108b |
|
|
Kokkola |
R 526 |
Lappeenranta |
R 022 |
|
|
Kokkola |
R 527 |
Lappeenranta |
R 013 |
|
|
Kokkola |
R 528 |
Lappeenranta |
R113 |
|
|
Kokkola |
R 529 |
Oulu |
R 252 |
|
|
Komu |
R 382 |
Pieksämäki |
R 632 |
|
|
Kontiomäki |
R887 |
Pieksämäki |
R 636 |
|
|
Kontiomäki |
R888 |
Pieksämäki, term |
R 105 |
|
|
Kontiomäki |
R889 |
Pieksämäki, term |
R 124 |
|
|
Kuopio |
R 309 |
Pieksämäki, term |
R125 |
|
|
Kuopio |
R 311 |
Rauma |
R322 |
|
|
Kuopio |
R 320 |
Soinlahti |
R 297 |
|
|
Kuopio |
Kääntöpöytä |
Soinlahti |
R 297a |
|
|
Kuopio |
R308 |
Soinlahti |
R 298 |
|
|
Kuopio |
R325 |
Varkaus |
R114 |
|
|
Kuopio |
R326 |
|||
|
Kuopio |
R327 |
|||
|
Kuopio |
R328 |
|||
|
Kuopio |
R321 |
Lisäksi liikennöinti Turun ratapihan raiteilla on päättynyt 30.9.2024 ja ne on poistettu käytöstä. Korvaavat Väyläviraston raiteistot on otettu käyttöön Turun Heikkilässä (tavararatapiha) osana Kupittaa-Turku kaksoisraidehanketta.
Selvyyden vuoksi todetaan, että seuraavat raiteistot ovat siirtyneet Väylävirastolle ja sen turvallisuusluvan alle aikataulukauden vaihtuessa 15.12.2024:
|
Liikennepaikka |
Raiteen tunnus |
Liikennepaikka |
Raiteen tunnus |
Liikennepaikka |
Raiteen tunnus |
||
|
Helsinki (Pslt) |
R889 |
Kaipiainen |
R029 |
Kontiomäki |
R885 |
||
|
Helsinki (Pslt) |
R910 |
Kaipiainen |
R030 |
Kontiomäki |
R875 |
||
|
Helsinki (Pslt) |
R911 |
Kaipiainen |
R031 |
Kontiomäki |
V838 -> K-pöytä |
||
|
Helsinki (Pslt) |
R922 |
Kaipiainen |
R032 |
Kontiomäki |
Kääntöpöytä |
||
|
Hyvinkää konepaja |
V008 - V007 |
Kaipiainen |
R032a |
Kontiomäki |
R870 |
||
|
Hyvinkää konepaja |
V006 - V007 |
Kaipiainen |
R038 |
Kontiomäki |
R871 |
||
|
Hyvinkää konepaja |
V008-V009 |
Kaipiainen |
R033 |
Kontiomäki |
R886 |
||
|
Hyvinkää konepaja |
V009-V010 |
Kaipiainen |
R034 |
Lahti |
R 717 |
||
|
Hyvinkää konepaja |
V010 - V033 |
Kaipiainen |
R034a |
Rauma |
R321 |
||
|
Hyvinkää konepaja |
V033 - V034 |
Kaipiainen |
R035 |
Siilinjärvi |
R011 (R607) |
||
|
Hyvinkää konepaja |
V034 - 037 R076 |
Kaipiainen |
V039-V047 |
Tampere, terminaali |
R 700 |
||
|
Hyvinkää konepaja |
V037 - V038 |
Kemi |
R 944 |
Tampere, terminaali |
R 701 |
||
|
Hyvinkää konepaja |
V038 - V039 |
Kemi |
V976-puskin |
Tampere, terminaali |
R 702 |
||
|
Hyvinkää konepaja |
V39 - R070 |
Kemi |
O942-V955 |
Tampere, terminaali |
R 703 |
||
|
Hyvinkää konepaja |
V39 - R067 |
Kemi |
V975-V976 |
Tampere, terminaali |
R 704 |
||
|
Hyvinkää konepaja |
R086 |
Kemi |
R 942 |
Tampere, terminaali |
R 705 |
||
|
Hyvinkää konepaja |
R070 |
Kemi |
V975-pöytä |
Tampere, terminaali |
R294+R706 |
||
|
Iisalmi, terminaali |
R 024 |
Kemi |
V955-V069/067 |
Tampere, terminaali |
R707 |
||
|
Iisalmi, terminaali |
R 025 |
Kemi |
R 040 |
Tampere, terminaali |
R730 |
||
|
Iisalmi, terminaali |
R 026 |
Kemi |
R 041 |
Tampere, terminaali |
R731 |
||
|
Kemi |
R 061 |
Tornio |
R 010 |
||||
|
Kemi |
R 945 |
Tornio |
R 011 |
||||
|
Kemi |
Kääntöpöytä |
Tornio |
R 061a |
||||
|
Kemijärvi |
R026 |
Tornio |
R 060 |
||||
|
Kokkola |
R 523 |
Tornio |
R 062 |
||||
|
Kokkola |
R 524 |
Tornio |
V103-V105 |
||||
|
Turku, Heikkilä/tavararatapiha |
R110 |
||||||
|
Turku, Heikkilä/tavararatapiha |
R111 |
||||||
|
Turku, Heikkilä/tavararatapiha |
R112 |
||||||
|
Vammala |
R 045 |
||||||
|
Varkaus |
R103y |
2.6 Ratatyöt ja niiden vaikutus rataverkon käytettävyyteen
Raideyhtiön rataverkolla suoritetaan aikataulukaudella seuraavia ratatöitä, joilla on vaiku-tuksia liikennöintiin:
- Oulu Nokela K30 vaihteiden vaihtoja suuremmalle kiskopainolle vuosina 2025–2026.
- Muilta osin ei suunnitteilla edellä tarkoitettuja ratatöitä. Muut suunnitellut työt ovat niin pieniä, ettei niillä ole kuin enintään lyhytaikaista vaikutusta liikennöintiin.
Edellä mainitut ratatyöt ovat verkkoselostuksen julkaisuhetken paras arvio tämän verkko-selostuksen mukaisella aikataulukaudella toteutuvista töistä. Toteutus ja toteutuslaajuus riippuvat myös rahoituksesta. Verkkoselostusta päivitetään, kun ratatöiden ajankohdat ja niiden vaikutukset liikennöintiin tarkentuvat.
3 Rataverkolle pääsyn edellytykset ja ratakapasiteetin hakeminen
3.1. Yleiset rataverkolle pääsyn edellytykset
Rataverkolle pääsyn edellytykset kuvataan raideliikennelain 113 §:ssä ja rautatiemarkkinadirektiivin 10 artiklassa. Rautatieliikenteen harjoittaminen Raideyhtiön rataverkolla edellyttää rautatieyritykseltä seuraavien edellytysten täyttymistä:
- Rautatieyrityksellä tulee olla liikenteen palveluista annetun lain mukainen Traficomin myöntämä tai vastaava Euroopan talousalueella myönnetty rautatieyrityksen toimilupa.
- Rautatieliikenteen harjoittajalla on oltava raideliikennelain mukainen Traficomin myöntämä tai hyväksymä turvallisuustodistus, joka kattaa kaikki ne rautatiereitit, joilla liikennettä aiotaan harjoittaa.
- Turvallisuustodistusta haetaan Liikenne- ja viestintävirastolta (TRAFICOM) tai Euroopan rautatievirastolta (ERA) ja toimilupaa Liikenne- ja viestintävirastolta (TRAFICOM) (http://www.rautatiemarkkinoille.fi/luvat-ja-todistukset).
- Kalustoyksiköiden liikuttelu ilman turvallisuustodistusta on sallittua vain raideliikennelaissa säädetyin edellytyksin ja rataverkonhaltijan kulloinkin antaman erillisen menettelyohjeen mukaisesti.
- Rautatieliikenteen harjoittajilla tulee olla riittävä vastuuvakuutus tai muu sitä vastaava järjestely.
- Yritys on tehnyt Raideyhtiön kanssa rataverkon käyttösopimuksen. Jäljempänä kohdassa 4 mainitusti, palvelupaikkojen sisäisten raiteiden osalta liikennöinnistä voidaan sopia myös muulla palvelupaikan ylläpitäjän kanssa tehdyllä sopimuksella.
- Raideliikennelain ja sen nojalla säädetyt tai määrätyt rautatieliikenteen harjoittamisen edellytykset täyttyvät muutoin
Museoliikenne
Museoliikennettä koskevat samat tässä verkkoselostuksessa kuvatut vaatimukset kuin muuta rautatieliikenteen harjoittamista, lukuun ottamatta toimilupaa. Museoliikenteen harjoittajalla on oltava Traficomin myöntämä turvallisuustodistus, joka myönnetään hakemuksesta enintään viideksi vuodeksi kerrallaan. Raideyhtiö edellyttää myös museoliikennöitsijöiltä käyttö-sopimuksen tekemistä. Museoliikenteen harjoittajat hakevat ratakapasiteettia kiireellisenä ratakapasiteettina.
3.2. Kiireellisen ratakapasiteetin jakaminen rautatieinfrastruktuuriin kuuluvilla raiteilla
Aikataulukaudelle 2026 jaetaan ainoastaan kiireellistä ratakapasiteettia. Säännöllistä aikataulukausittaista ratakapasiteettia jaetaan vasta aikataulukaudesta 2027 lukien ja sitä koskevat menettelyt on julkaistu aikataulukautta 2027 koskevassa verkkoselostuksessa.
Tässä kohdassa 3.2 tarkoitettuja kiireellisen ratakapasiteetin hakumenettelyitä sovelletaan ainoastaan rautatieinfrastruktuuriin kuuluviin raiteisiin (ks. liite 1). Palvelupaikan sisäisillä raiteilla ei jaeta tässä kohdassa 3.2 tarkoitettua kiireellistä ratakapasiteettia.
Sellaista liikennettä varten, jolle ei ole haettu säännöllistä aikataulukausittaista ratakapasiteettia, voidaan Euroopan yhteisön rautatiemarkkinadirektiivin (2012/34/EU) 48 artiklan ja Suomen raideliikennelain (1302/2018) 123 §:n mukaisesti hakea kiireellistä ratakapasiteettia siltä osin kuin vapaata kapasiteettia on jäljellä.
Kiireellisen ratakapasiteetin hakemisen periaatteet esitetään yllä mainitussa lainsäädännössä. Niiden täsmentämiseksi rataverkon haltija on laatinut ohjeen ratakapasiteetin hakemista varten, joka on tämän verkkoselostuksen liitteenä 3.
Kiireellisen ratakapasiteetin varaaminen tapahtuu ottamalla yhteyttä kohdassa 9 mainittuun VR:stä ja Raideyhtiöstä riippumattomaan yhteyshenkilöön (tämän verkkoselostuksen liittee-nä 3 olevassa ohjeessa täsmennetyllä tavalla). Kiireellinen kapasiteetti myönnetään hake-musten saapumisjärjestyksessä. Kiireellisten kapasiteettihakemusten käsittelyaika on raideliikennelain 123 §:n mukaisesti enintään 5 työpäivää.
Ratakapasiteetin jakoon liittyvistä muutoksista ilmoitetaan Raideyhtiön verkkoselostuksessa ja muutoksissa noudatetaan lainsäädännön mukaisia ehtoja ja menettelytapoja.
3.3. Oikaisun hakeminen ratakapasiteetin jakopäätökseen
Ratakapasiteetin hakija voi hakea Rautatiealan sääntelyelimeltä oikaisua Raideyhtiön tekemään ratakapasiteetin jakoon liittyvään päätökseen.
3.4. Turvallisuushuomautus koskien myönnettyä kapasiteettia
Raideyhtiön rataverkolla ei liikennöidä junana, vaan kaikki liikennöinti tapahtuu vaihtotyönä ja vaihtotyötä koskevien turvallisuusohjeiden mukaisesti. Raideyhtiö huomauttaa erityisesti, että kiireellisen ratakapasiteetin saaminen tietylle raiteistolle ei vaikuta miltään osin rataverkon käyttäjän velvollisuuteen noudattaa täysimääräisesti Raideyhtiön verkkoselostuksessa mainittuja liikennöinnin turvallisuusohjeita. Myönnetty ratakapasiteetti ei tarkoita automaattisesti sitä, että kulkutie on vapaa.
4 Rataverkon käyttösopimus
Rataverkon käyttösopimuksella sovitaan liikennöinnistä aikataulukaudella 2026.
Käyttösopimus tehdään liikennepaikkakohtaisesti ja tarvittaessa raidekohtaisesti.
Rautatieliikenteen harjoittajan on ilmoitettava käyttösopimuksen tekemisen tarpeesta käyttösopimuksien yhteyshenkilölle viimeistään 31.7.2025.
Rataverkolla liikennöinti on mahdollista vain, jos rautatieliikenteen harjoittaja allekirjoittaa käyttösopimuksen viimeistään 14.10.2025.
Ennen 14.12.2025 Raideyhtiön kanssa voimassa olleet käyttösopimukset oikeuttavat liikennöimään jatkossa myös VR:n palvelupaikkojen sisäisillä raiteilla ja kyseiset käyttösopimukset siirtyvät aikataulukauden vaihtuessa 13.12.2025 palvelupaikan ylläpitäjälle (ilman rautatielii-kenteen harjoittajalta edellytettäviä toimenpiteitä). Kukin palvelupaikan ylläpitäjä tarkentaa jatkossa radan liikennöinnin ehtoja ja liikennöintioikeudesta voidaan sopia jatkossa myös osana palvelupaikan ylläpitäjän kanssa laadittavia varsinaisia palvelusopimuksia. 14.12.2025 lukien uudet käyttösopimukset palvelupaikan sisäisille raiteille tekee sen palvelupaikan yllä-pitäjä, jonka palvelupaikkaan yksittäinen raide sisältyy.
Kiireellisissä rataverkon käyttötapauksissa tulee ottaa yhteyttä käyttösopimuksien yhteyshenkilöön. Palvelupaikan sisäisten raiteiden osalta yhteyshenkilönä toimii kussakin palvelupaikan kuvauksessa mainittu yhteyshenkilö.
5 VR-konsernin hallinnoimien palvelupaikkojen käyttöoikeus ja palvelujen tarjoaminen
VR-Yhtymä Oyj ja sen tytäryhtiöt julkaisevat tässä verkkoselostuksessa kaikkia niiden hallin-noimia palvelupaikkoja koskevat (palvelupaikka-asetuksessa tarkoitetut) palvelupaikan kuvaukset. Lisäksi tässä verkkoselostuksessa julkaistaan kaikkien niiden VR:n ulkopuolisten tahojen palvelupaikan kuvaukset, jotka sijaitsevat Raideyhtiön raideinfrastruktuuriin kuuluvil-la raiteilla.
Palvelupaikoista Raideyhtiön raideinfrastruktuuriin kuuluvalla rataverkolla sijaitsee ainoas-taan kohdassa 3 tarkoitetut raakapuun terminaalipalvelut ja Kouvolan tavaraliikennetermi-naali (ulkopuolisen hallinnoima palvelupaikka). Muiden palvelupaikkojen osalta raiteet ovat palvelupaikan sisäisiä raiteita.
Palvelupaikkojen kuvaukset hinnoittelumalleineen löytyvät kyseisen palvelun nimeä klikkaa-malla avautuvasta linkistä. Jokaisen palvelun ostajan kanssa tehdään kyseistä palvelua kos-keva sopimus. Kaikki esitetyt hinnat ovat alvittomia (alv 0%).
1. Tilavuokraustoiminta
- Matkustaja-asemat (VR-Yhtymä Oyj:n omistamat), niihin kuuluvat rakennukset ja muut tilat, mukaan lukien matkatietonäyttö- ja kuulutuspalvelut ja soveltuvat tilat li-punmyyntipalveluille. Vaikka VR-Yhtymä Oyj:n omistamat matkustaja-asemat sijaitse-vat Väyläviraston rataverkolla (https://vayla.fi/palveluntuottajat/ammattiliikenne-raiteilla/rautateiden-verkkoselostus/palvelupaikan-kuvaukset), niitä koskeviin palve-lukuvauksiin on pääsy myös tämän verkkoselostuksen kautta.
2. Varikkosivuraiteet
- Varikkosivuraiteet (Raideinfra Oy)
3. Tavaraliikenneterminaalit
- Raakapuun terminaalipalvelut
- Kouvolan tavaraliikenneterminaali (Kuljettava Oy)
4. Järjestelyratapihat ja junanmuodostuslaitteet, mukaan lukien vaihtotyölaitteet
5. Huolto- ja kunnossapitopalvelut (VR FleetCare)
- Sorvauspalvelu
- Pesupalvelu
- Vetureiden huolto- ja kunnossapitopalvelut
- Vaunujen huolto- ja kunnossapitopalvelut
6. Tankkauspalvelu
6 Rataverkon käytöstä perittävät maksut (ratamaksu)
Raideyhtiö ei peri rautatieinfrastruktuuriin kuuluvan rataverkkonsa käytöstä ratamaksua aikataulukaudella 2026. Ratamaksu otetaan käyttöön vasta aikataulukaudella 2027 ja sitä koskevat menettelyt ja ratamaksun määrä on julkaistu aikataulukauden 2027 verkkoselostuk-sessa.
Selvyyden vuoksi todetaan, että palvelupaikan sisäisillä raiteilla ei peritä ratamaksua, vaan niiden käytöstä mahdollisesti perittävistä palvelumaksuista ja palvelumaksun käyttöönoton ajankohdista päättää kunkin palvelupaikan ylläpitäjä ja julkaisee ne palvelupaikan kuvauksissaan (ks. tämän verkkoselostuksen kohta 5).
7 Rataverkon haltijan turvallisuusohjeet vaihto- ja ratatyöstä
7.1 Yleistä
Näitä ohjeita on noudatettava vaihto- ja ratatyössä kaikilla Raideyhtiön rataverkon raiteilla (mukaan lukien VR-konsernin hallinnoimien palvelupaikkojen sisäisillä raiteilla, ks. liite 1).
Näiden ohjeiden lisäksi Raideyhtiön rataverkolla on noudatettava rataverkonhaltijan antamia liikennepaikkakohtaisia ohjeita: (https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/yrityksemme/liiketoiminta/kiinteistot/yksityisraiteiden-verkkoselostus/liikennepaikkakohtaiset-ohjeet/).
Operointikielenä on käytettävä suomea.
Kaikesta raiteisiin ja niiden laitteisiin liittyvistä vioista ja poikkeamista sekä asioista, jotka voivat vaarantaa vaihto- tai ratatyön, vaunujen purkamisen tai kuormaamisen tai rataverkon palvelujen käyttämisen, on ilmoitettava VR:n operaatiokeskukseen, joka huolehtii asian tiedottamisesta tarvittaville tahoille.
7.2 Onnettomuus- ja vaaratilanteet
Onnettomuus- ja vaaratilanteesta on ilmoitettava yleiseen hätänumeroon 112.
Sähköistykseen liittyvistä onnettomuus- ja vaaratilanteista on ilmoitettava myös käyttökeskukseen.
7.3 Pätevyydet ja kelpoisuudet
Rautatieliikenteen harjoittajan ja ratatyöstä vastuullisen tahon on varmistettava, että heidän henkilöstöllään on tarvittava pätevyys ja kelpoisuus kyseiseen työhön.
7.4 Vaihtotyö
Vaihtotyötä saa tehdä vain rataverkon käyttösopimuksen tehnyt (ks. kohta 4) rautatieliikenteen harjoittaja.
Vaihtotyössä on noudatettava, mitä vaihtotyöstä ohjeistetaan valtion rataverkolle sekä viranomaismääräyksiä.
Vaihtotyössä on käytettävä kaluston käyttöjarruja.
Kalustoa ei saa pysäköidä siten, että se estää liikenteen paloteillä, rautatien tasoristeyksissä, alueilla, jotka on tarkoitettu tieliikenteen käyttöön raiteiden ylittämistä varten, eikä vaihdealueilla.
Pysäköidyn kaluston paikallaan pysyminen on varmistettava.
7.5 Rata- ja tulityö
Ratatyöllä tarkoitetaan työtä, joka:
- tehdään siten, että kone tai sen osa saattaa ulottua raiteen aukean tilan ulottumaan (ATU),
- vaikuttaa radan rakenteisiin tai laitteisiin,
- vaatii jännitekatkon,
- edellyttää vaihtotyön keskeyttämistä tai
- vaikuttaa vaunujen purkamiseen/kuormaamiseen tai rataverkon palveluiden käyttämiseen.
Ratatyötä saa tehdä vain Raideyhtiön kanssa rataverkon kunnossapitosopimuksen tehnyt toimija.
Ratatyöstä vastuullisen toimijan on ennen työn aloittamista ja tarvittaessa työn aikana perehdytettävä työhön osallistuva henkilöstönsä tähän ohjeeseen ja kyseisen työn olosuhteisiin sekä työhön liittyviin vaaroihin.
Ratatyössä on noudatettava Raideyhtiön kunnossapitosuunnitelmaa.
Tulityöhön on saatava kirjallinen lupa rataverkon kunnossapitäjältä.
Ratatyöstä vastuullisen toimijan on:
- Varmistettava ratatyön suojaaminen siten, että siitä ei aiheudu vaaraa vaihtotyölle eikä rataverkon palveluiden käyttämiselle.
- Tarvittaessa estettävä vaihtotyö ja/tai palvelun käyttäminen.
- Varmistettava, että ennen vaihtotyön ja/tai palvelun käyttämisen sallimista, ratatyön kohteena ollut alue on Raideyhtiön kunnossapitosuunnitelman mukaisessa kunnossa.
7.6 Vajaatoimintatilanteet
Vaihteen aukiajosta on ilmoitettava rataisännöitsijälle tai rataverkon kunnossapitäjälle.
Vaihteen aukiajon jälkeen on silmämääräisesti tarkastettava, voiko vaihdetta käyttää. Tar-kastuksen perusteella on vaihto- ja ratatyö sekä mahdollisen rataverkon palvelun käyttäminen tarvittaessa estettävä tai, ellei havaita syytä, joka estää vaihto- tai ratatyön tai palvelun käyttämisen, varmistettava että vaihteessa vaihto- ja ratatyö tehdään enintään nopeudella 5 km/h.
8 Vastuut ja erimielisyyksien ratkaiseminen
Rautatieliikenteen harjoittaja vastaa rataverkolle aiheuttamastaan vahingosta sekä Raideyhtiölle aiheutuvasta välillisestä vahingosta.
Ratatyön tekijä vastaa rataverkolle aiheuttamastaan vahingosta sekä Raideyhtiölle aiheutuvasta välillisestä vahingosta.
Rataverkon haltijana Raideyhtiö vastaa rataverkon haltijuuteen kuuluvan tehtävän tai vastuun laiminlyönnistä rautatieliikenteen harjoittajan kalustolle tai kaluston kuormalle aiheutu-vasta välittömästä vahingosta.
Rataverkolle ja palvelupaikoille pääsyyn liittyvät erimielisyydet on ratkaistava ensisijaisesti neuvottelemalla.Jollei asiassa päästä yksimielisyyteen, ratkaisee rataverkon haltija asian huomioiden tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden. Mikäli asianosainen on tyytymätön rataverkon haltijan päätökseen, se voi hakea oikaisua sääntelyelimeltä tai saattaa asian sääntelyelimen tutkittavaksi raideliikennelain 151 §:n tai 152 §:n mukaisesti.
Jollei raideliikennevastuulaista muuta seuraa, tämän verkkoselostuksen ehtoja rikkovan tulee korvata sopimusrikkomuksen Raideyhtiölle aiheuttamansa välittömät vahingot, paitsi milloin sopimusehdon laiminlyönti johtuu ylivoimaisesta esteestä.
Rautatieliikenteen harjoittaja vastaa kuitenkin myös välillisistä vahingoista silloin, kun kysymyksessä on sen aiheuttama ympäristövahinko tai muu ympäristöhaitta. Esimerkki tällaisesta vastuusta on pilaantuneen maamassan puhdistamisesta aiheutuneiden kustannusten täy-simääräinen korvaaminen Raideyhtiölle.
Jollei raideliikennevastuulaista muuta seuraa, Raideyhtiön mahdollinen korvausvastuu rajoittuu kaikissa tapauksissa 20 000 euroon.
Mikäli rikkomus perustuu tahallisuuteen tai törkeään tuottamukseen, korvataan Raideyhtiölle välittömien vahinkojen lisäksi myös välilliset vahingot.
9 Yhteystiedot
Kiireelliset asiat: VR:n Operaatiokeskuksen kuljetuspäällikkö 0307 20568
Verkkoselostus ja turvallisuus, sekä Raideyhtiön käyttösopimukset: Teemu Hyvönen, 040 8621401
Kiireellisen ratakapasiteetin jako: Dexit Oy / Veli-Matti Hirvonen (0400 275904) ja Joni Arp-pe (050 5506638). Dexitin sähköpostit ovat muotoa [email protected]
Palveluiden ja palvelupaikan sisäisten raiteiden yhteyshenkilöt: Mainittu kussakin palvelupai-kan kuvauksessa erikseen
Sähköpostit ovat muotoa: [email protected], paitsi em. ratakapasiteetin jakoa ja rata-maksua koskevissa asioissa sovellettavat Dexit Oy:n sähköpostiosoitteet.
LIITE 1
Luettelo Raideinfra Oy:n rautatieinfrastruktuuriin kuuluvista raiteista ja VR-konsernin palvelupaikkojen sisäisistä raiteista
Tarkat raiteistokaaviot liikennepaikoittain ovat saatavilla Väyläviraston ylläpitämästä Rata-tiedon extranet-palvelusta: https://extranet.vayla.fi. Mahdolliset puuttuvat kirjautumistun-nukset saa Väylävirastolta täyttämällä seuraavalla sivustolla olevan käyttöoikeushakemuksen: https://vayla.fi/tietoa-meista/yhteystiedot/extranet
Rautatieinfrastruktuuriin kuuluvat raiteet
Selvyyden vuoksi todetaan, että siltä osin kuin alla olevassa luettelossa oleva raide jatkuu hallin tai muun rakennuksen sisälle, sisällä oleva raide ei ole osa rautatieinfrastruktuuria.
|
Liikennepaikka |
Raiteen tunnus |
Pituus (m) |
|
Iisalmi teollisuusraiteet |
R 002 |
518 |
|
Iisalmi teollisuusraiteet |
R 003 |
465 |
|
Kouvola |
R645 |
198 |
|
Kouvola |
R646 |
351 |
|
Riihimäki, terminaali |
R 198 |
209 |
|
Riihimäki, terminaali |
R 190 |
265 |
|
Riihimäki, terminaali |
R 191 |
150 |
|
Riihimäki, terminaali |
R 199 |
187 |
|
Riihimäki, terminaali |
R 203 |
181 |
|
Riihimäki, terminaali |
R 204 |
255 |
|
Riihimäki, terminaali |
R 205 |
242 |
|
Soinlahti |
R293 |
558 |
|
Soinlahti |
R 294 |
227 |
|
Soinlahti |
R 296 |
174 |
|
Yläkoski |
R 043 |
428 |
|
Yläkoski |
R 044 |
402 |
VR-konsernin hallinnoimien palvelupaikkojen sisäiset raiteet
Kuhunkin palvelupaikkaan kuuluvat raiteet on yksilöity tarkemmin kunkin palvelupaikan yllä-pitäjän laatimassa palvelupaikan kuvauksessa (ks. verkkoselostuksen kohta 5).
|
Liikennepaikka |
Raiteen tunnus |
Pituus (m) |
|
Hamina |
R 023 |
90 |
|
Hamina |
R 024 |
55 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 2 |
50 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 3 |
43 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 4 |
370 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 5 |
20 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 6 |
80 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 7 |
83 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 8 |
110 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 9 |
422 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 10 |
352 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 10a |
98 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 11 |
92 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 12 |
352 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 13 |
127 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 13a |
101 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 14 |
363 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 15 |
110 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 017 |
655 |
|
Hyvinkää konepaja |
V010 - V027 |
245 |
|
Hyvinkää konepaja |
V012 - V025 |
165 |
|
Hyvinkää konepaja |
V012 - V023 |
150 |
|
Hyvinkää konepaja |
V011 - V019 |
170 |
|
Hyvinkää konepaja |
V019 - V018 |
80 |
|
Hyvinkää konepaja |
V008 - V013 |
215 |
|
Hyvinkää konepaja |
V016 - V018 |
40 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 061 |
319 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 062 |
653 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 063 |
377 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 095 |
332 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 066 |
332 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 085 |
292 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 096 |
63 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 064 |
272 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 068 |
389 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 069 |
327 |
|
Hyvinkää konepaja |
R 086 |
165 |
|
Hyvinkää konepaja |
V028 - V043 |
336 |
|
Iisalmi |
R 031 |
79 |
|
Iisalmi |
R975 |
66 |
|
Iisalmi |
R034 |
113 |
|
Iisalmi |
R035 |
103 |
|
Iisalmi |
R036 |
188 |
|
Iisalmi |
R037 |
177 |
|
Iisalmi |
V039-V047 |
68 |
|
Iisalmi |
V033 - V045 |
10 |
|
Iisalmi |
R033 |
105 |
|
Iisalmi |
Kääntöpöytä |
20 |
|
Iisalmi |
V029 - Kääntöpöytä |
51 |
|
Iisalmi |
R 012 |
241 |
|
Iisalmi |
R 013 |
186 |
|
Iisalmi |
R 014 |
120 |
|
Iisalmi |
R 014a |
50 |
|
Iisalmi |
Tallin viereinen raide |
56 |
|
Iisalmi |
R 038a |
85 |
|
Imatra |
Talli 1-6 |
90 |
|
Imatra |
Viuhka 1 |
60 |
|
Imatra |
Kääntöpöytä |
20 |
|
Imatra |
R 021b /624 |
67 |
|
Imatra |
R 044 |
248 |
|
Imatra |
R047 |
117 |
|
Imatra |
R048 |
117 |
|
Imatra |
R 046 |
163 |
|
Imatra |
R 045 |
206 |
|
Joensuu |
R 041 |
161 |
|
Joensuu |
R 042 |
104 |
|
Joensuu |
R 043 |
104 |
|
Joensuu |
R V158-V170 |
93 |
|
Joensuu |
R V170-V171 |
10 |
|
Joensuu |
R 040 |
113 |
|
Joensuu |
R V170-V173 |
78 |
|
Joensuu |
R V171-V174 |
77 |
|
Joensuu |
R V172-V173 |
8 |
|
Joensuu |
R V173-V174 |
10 |
|
Joensuu |
R V174-puskin |
22 |
|
Joensuu |
R V172-V177 |
67 |
|
Joensuu |
R V176-V177 |
77 |
|
Joensuu |
R V176-V165 |
18 |
|
Joensuu |
R V161-V157 |
7 |
|
Joensuu |
R 033 |
64 |
|
Joensuu |
Talliraide 1-21 |
714 |
|
Joensuu |
Kääntöpöytä |
21 |
|
Joensuu |
R 028 |
237 |
|
Joensuu |
R 029 |
196 |
|
Joensuu |
R 032 |
175 |
|
Joensuu |
R 035 |
113 |
|
Joensuu |
R 036 |
93 |
|
Joensuu |
R 037 |
93 |
|
Joensuu |
R 038 |
84 |
|
Joensuu |
R 030 |
89 |
|
Kokkola |
R 513 |
266 |
|
Kokkola |
R 515 |
259 |
|
Kokkola |
R 645 |
113 |
|
Kokkola |
Erittel. Viuhka |
185 |
|
Kokkola |
Kääntöpöytä |
20 |
|
Kotka |
R169 |
188 |
|
Kotka |
R171 |
108 |
|
Kotka |
R170 |
184 |
|
Kouvola |
R 331 |
72 |
|
Kouvola |
R 326 |
92 |
|
Kouvola |
R 327 |
162 |
|
Kouvola |
R 350 |
170 |
|
Kouvola |
R 352 |
77 |
|
Kouvola |
R 334 |
90 |
|
Kouvola |
R 328 |
142 |
|
Kouvola |
R 313 |
96 |
|
Kouvola |
R 315 |
21 |
|
Kouvola |
R 314 |
99 |
|
Kouvola |
R 121 |
190 |
|
Kouvola |
R 122 |
78 |
|
Kouvola |
R 123 |
243 |
|
Kouvola |
Kääntöpöytä |
22,8 |
|
Kouvola |
Kääntöpöytä |
21,8 |
|
Kouvola |
R 311 |
35 |
|
Kouvola |
R 324 |
63 |
|
Kouvola |
R 323 |
63 |
|
Kouvola |
R 322 |
63 |
|
Kouvola |
R 321 |
63 |
|
Kouvola |
R 312 |
84 |
|
Kouvola |
R 332 |
85 |
|
Kouvola |
R 333 |
85 |
|
Kouvola |
R 354 |
230 |
|
Oulu |
R 212 |
259 |
|
Oulu |
R 214 |
9 |
|
Oulu |
R 214a |
35 |
|
Oulu |
R 214b |
160 |
|
Oulu |
R215 |
130 |
|
Oulu |
R 216 |
60 |
|
Oulu |
R 223b |
147 |
|
Oulu |
R 213 |
63 |
|
Oulu |
R 254 |
414 |
|
Oulu |
R 255 |
383 |
|
Oulu |
R 256 |
288 |
|
Oulu |
R 253 |
226 |
|
Oulu |
R 242 |
58 |
|
Oulu |
R 238 |
193 |
|
Oulu |
R 241 |
170 |
|
Oulu |
R 243 |
360 |
|
Oulu |
R 244 |
70 |
|
Oulu |
R 235 |
155 |
|
Oulu |
R 239 |
69 |
|
Oulu |
R 248 |
117 |
|
Oulu |
R 249 |
115 |
|
Oulu |
R 250 |
115 |
|
Oulu |
R394 |
94 |
|
Oulu |
R396 |
299 |
|
Oulu |
R399 |
1 335 |
|
Oulu |
R322 |
150 |
|
Oulu |
R323 |
300 |
|
Oulu |
R324 |
320 |
|
Oulu |
R325 |
400 |
|
Oulu |
R326 |
500 |
|
Oulu |
R327 |
500 |
|
Oulu |
R320 |
200 |
|
Oulu |
R397 |
220 |
|
Oulu |
Kääntöpöytä Pohjoinen |
22 |
|
Oulu |
Kääntöpöytä Eteläinen |
22 |
|
Oulu |
R 240 |
226 |
|
Oulu |
R 235a |
185 |
|
Oulu |
R 234 |
244 |
|
Oulu |
R 236 |
118 |
|
Oulu |
R321 |
122 |
|
Oulu |
R392 |
164 |
|
Pieksämäki, term |
R 105 |
50 |
|
Pieksämäki, term |
R 124 |
338 |
|
Pieksämäki |
R 631 |
198 |
|
Pieksämäki |
R 519 |
27 |
|
Pieksämäki |
R 776 |
267 |
|
Pieksämäki |
R 783a |
193 |
|
Pieksämäki |
R 783b |
86 |
|
Pieksämäki |
R 784 |
466 |
|
Pieksämäki |
R 785a |
143 |
|
Pieksämäki |
R 785b |
116 |
|
Pieksämäki |
R 501 |
370 |
|
Pieksämäki |
R 502 |
336 |
|
Pieksämäki |
R 503 |
324 |
|
Pieksämäki |
R 504 |
304 |
|
Pieksämäki |
R 505 |
281 |
|
Pieksämäki |
R 506 |
275 |
|
Pieksämäki |
R 507 |
200 |
|
Pieksämäki |
R 520 |
65 |
|
Pieksämäki |
R 521 |
245 |
|
Pieksämäki |
R 524 |
170 |
|
Pieksämäki |
R 526 |
195 |
|
Pieksämäki |
R 527 |
190 |
|
Pieksämäki |
R 528 |
176 |
|
Pieksämäki |
R 529 |
202 |
|
Pieksämäki |
R 530 |
210 |
|
Pieksämäki |
R 532 |
138 |
|
Pieksämäki |
R 533 |
261 |
|
Pieksämäki |
R 534 |
257 |
|
Pieksämäki |
R 535 |
242 |
|
Pieksämäki |
R 536 |
244 |
|
Pieksämäki |
R 537 |
125 |
|
Pieksämäki |
R 540 |
382 |
|
Pieksämäki |
R 541 |
246 |
|
Pieksämäki |
R 542 |
302 |
|
Pieksämäki |
R 543 |
86 |
|
Pieksämäki |
R 544 |
125 |
|
Pieksämäki |
R 545 |
121 |
|
Pieksämäki |
R 546 |
123 |
|
Pieksämäki |
R 547 |
66 |
|
Pieksämäki |
R 548 |
165 |
|
Pieksämäki |
R 549 |
196 |
|
Pieksämäki |
R 550 |
290 |
|
Pieksämäki |
R 551 |
228 |
|
Pieksämäki |
R 590 |
218 |
|
Pieksämäki |
R 591 |
288 |
|
Pieksämäki |
R 622 |
224 |
|
Pieksämäki |
R 623 |
79 |
|
Pieksämäki |
R 626 |
223 |
|
Pieksämäki |
R 627 |
174 |
|
Pieksämäki |
R 628 |
193 |
|
Pieksämäki |
R 629 |
181 |
|
Pieksämäki |
R 630 |
185 |
|
Pieksämäki |
R 633 |
134 |
|
Pieksämäki |
R 633a |
122 |
|
Pieksämäki |
R 663b |
107 |
|
Pieksämäki |
R 634 |
106 |
|
Pieksämäki |
R 637 |
112 |
|
Pieksämäki |
R 637a |
42 |
|
Pieksämäki |
R 638 |
112 |
|
Pieksämäki |
R 644 |
193 |
|
Pieksämäki |
R 645 |
87 |
|
Pieksämäki |
R 648 |
359 |
|
Pieksämäki |
R 649 |
92 |
|
Pieksämäki |
R 650 |
90 |
|
Pieksämäki |
R 651 |
91 |
|
Pieksämäki |
R 662a |
178 |
|
Pieksämäki |
R 154 |
274 |
|
Pieksämäki |
R 155 |
311 |
|
Pieksämäki |
R 156 |
337 |
|
Pieksämäki |
R 157 |
323 |
|
Pieksämäki |
R 158 |
322 |
|
Pieksämäki |
R 531 |
231 |
|
Riihimäki |
R 307 |
125 |
|
Riihimäki |
R 310 |
130 |
|
Riihimäki |
R341 |
72 |
|
Riihimäki |
Kääntöpöytä |
23 |
|
Riihimäki |
Kääntöpöytä |
20 |
|
Riihimäki |
R 306 |
125 |
|
Seinäjoki |
R 333 |
38 |
|
Seinäjoki |
R 335 |
55 |
|
Seinäjoki |
R 336 |
55 |
|
Seinäjoki |
R 337 |
55 |
|
Seinäjoki |
R 338 |
55 |
|
Seinäjoki |
R 382 |
62 |
|
Seinäjoki |
R 343 |
30 |
|
Seinäjoki |
Kääntöpöytä |
20 |
|
Tampere |
R873a |
76 |
|
Tampere |
R871 |
266 |
|
Tampere |
R872E |
137 |
|
Tampere |
R872P |
137 |
|
Tampere |
R873P |
179 |
|
Tampere |
R874P |
106 |
|
Tampere |
R875 |
185 |
|
Tampere |
R876E |
172 |
|
Tampere |
R876P |
56 |
|
Tampere |
R877E |
130 |
|
Tampere |
R877P |
56 |
|
Tampere |
R878E |
204 |
|
Tampere |
R878P |
126 |
|
Tampere |
R 732 |
365 |
|
Tampere |
R 733 |
195 |
|
Tampere |
R 734 |
167 |
|
Tampere |
R 735 |
206 |
|
Tampere |
R 736 |
176 |
|
Tampere |
R 737 |
209 |
|
Tampere |
R 738 |
145 |
|
Tampere |
R 739 |
148 |
|
Tampere |
R873E |
144 |
|
Tampere |
R874E |
133 |
LIITE 2
Ratakapasiteetin hakuohje
1. Yleistä
Tämä ohje kuvaa ratakapasiteetin hakemisen periaatteet säännöllisen ja kiireellisen ratakapasiteetin osalta Raideyhtiön rautatieinfrastruktuuriin kuuluvalla rataverkolla. Ohje täydentää ja tarkentaa Raideyhtiön verkkoselostuksen kuvausta.
Ratakapasiteettia voi hakea kaikelle liikenteelle. Selvyyden vuoksi todetaan, että verkko-selostuksen liitteessä 1 mainituille palvelupaikan sisäisille raiteille ei haeta tämän ohjeen mukaista ratakapasiteettia.
Koska aikataulukausittaista säännöllistä ratakapasiteettia voi hakea ensimmäisen kerran vasta aikataulukaudelle 2027, tätä ohjetta sovelletaan aikataulukauden 2026 osalta ainoastaan kiireellisen ratakapasiteetin hakemiseen.
2. Aikataulukausittaisen ratakapasiteetin hakeminen
Huom.: Tätä kohtaa 2 sovelletaan vasta aikataulukaudesta 2027 lukien.
Ratakapasiteetin hakeminen aikataulukaudelle eli ns. vuosihaku muodostaa pohjan aikataulukauden aikana tapahtuvalle liikenteelle, sillä vuosihaussa myönnetty kapasiteetti on voimassa koko aikataulukauden, mikäli kapasiteetin hakija ei tee siihen muutoksia aikataulukauden aikana.
Ratakapasiteetti tulevalle aikataulukaudelle haetaan viimeistään kahdeksan kuukautta ennen aikataulukauden vaihdetta, jonka jälkeen hakijoiden hakemukset yhteensovitetaan. Aikataulukausi vaihtuu joulukuun toisena lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.
Ratakapasiteetin vuosihakemuksessa voi hakea kapasiteettia myös vain osalle aikataulukautta todellisten liikennetarpeiden mukaisesti. Samoin vuosihakemuksessa on mahdollista hakea aikataulut erikseen esimerkiksi kesäkautta varten muusta kaudesta poikkeavana.
Mikäli kaksi tai useampi kapasiteetin hakija hakee samaa kapasiteettia, liikennettä sovitetaan yhteen verkkoselostuksessa määrätyllä tavalla.
Uuden ratakapasiteetin tai ratakapasiteetin muutoksen hakeminen jakopäätöksen jälkeen
Rautatieliikenteen harjoittajalla on mahdollisuus muuttaa tai hakea uutta säännöllistä ratakapasiteettia hakemalla siihen muutosta verkkoselostuksen mukaisessa säännöllisen liikenteen muutosajankohdassa. Muutosta haetaan kohdassa 6 mainitulla hakemuksella.
Ratakapasiteetin vuosihakemus lähetetään kohdassa 6 yksilöidyllä tavalla.
3. Kiireellisen ratakapasiteetin hakeminen
Kiireellistä ratakapasiteettia on mahdollista hakea sellaisia yksittäisiä liikennöintitarpeita varten, joita ei ollut tiedossa ratakapasiteetin vuosihakemuksessa tai edellisessä säännölli-sen liikenteen muutoshakemuksessa. Tyypillisiä tarpeita ovat häiriötilanteet, ratatyökoneiden liikenne sekä asiakastarpeista johtuvat muut yllättävät yksittäiset liikennöintitarpeet.
Kiireellinen kapasiteettihakemus kohdistuu aina yksittäiseen vaihtotyönä liikennöitävään kalustoon. Mikäli samalla aikataululla on tarvetta liikennöidä useampana päivänä, niistä jokaisesta tehdään oma ratakapasiteettihakemus.
Hakijan tulee sovittaa kiireellinen ratakapasiteetti aina kaikkeen muuhun myönnettyyn ratakapasiteettiin.
Kiireellisiä ratakapasiteettihakemuksia käsitellään siinä järjestyksessä, kun ne saapuvat, ja kapasiteetti myönnetään sille, joka sitä ehtii ensimmäisenä hakea.
Kiireellistä ratakapasiteettia koskeva hakemus lähetetään kohdassa 6 yksilöidyllä tavalla.
4. Museoliikenteen ratakapasiteetti
Museoliikenteelle voi hakea vain kiireellistä ratakapasiteettia.
Museoliikennettä varten kiireellistä ratakapasiteettia saa hakea lain mukaisesti neljä (4) kuukautta etukäteen. Tällöin tulee huomioida, että myönnetyssä ratakapasiteetissa saattaa tapahtua muutoksia säännöllisen liikenteen mahdollisissa muutosajankohdassa.
Mikäli museojunaliikenteelle on haettu ja myönnetty kapasiteettia siten, että kyseisen ajan-kohdan säännöllisen liikenteen jakopäätöstä ei ole vielä hakemishetkellä julkaistu, yhteensovitetaan museojunaliikenteen ja säännöllisen liikenteen kapasiteetti tarvittaessa jakopäätöksen julkaisun jälkeen.
Museoliikenteen ratakapasiteettihakemus lähetetään kohdassa 6 yksilöidyllä tavalla (kiireellisenä kapasiteettihakemuksena).
5. Ratakapasiteetin peruminen
Ratakapasiteettia tulee hakea todelliseen tarpeeseen. Jos haettua kapasiteettia ei kuitenkaan tarvita, on rautatieliikenteen harjoittajan peruttava hakemansa ratakapasiteetti viipymättä, mikäli haettua kapasiteettia ei tulla käyttämään. Näin muut toimijat tai kunnossapito voivat hyödyntää vapautuneen kapasiteetin.
Raideyhtiö voi perua tai muuttaa myönnettyä ratakapasiteettia, mikäli myönnetty kapasiteet-ti ei ole käytettävissä odottamattomista ratainfrastruktuuriin liittyvistä ongelmista tai muusta vastaavasta syystä johtuen.
Ratakapasiteetin peruminen on voimassa välittömästi, kun peruminen on tehty Raideyhtiölle. Ratakapasiteetille tehtyä perumista ei voi kumota, vaan tarvittaessa ratakapasiteetti on haettava kokonaan uudelleen.
Ratakapasiteetin peruminen tulee tehdä sähköpostitse vapaamuotoisena ilmoituksena kohdassa 6 mainitulle Raideyhtiön yhteyshenkilölle.
6. Kapasiteettihakemusten toimittaminen, yhteystiedot ja päätösten julkaisu
Ennen kapasiteettihakemuksen jättämistä on aina suositeltavaa olla yhteydessä alla tarkoitettuun yhteyshenkilöön.
Kapasiteettihakemukset jätetään tämän ohjeen liitteenä olevilla mallilomakkeilla, joilla varmistetaan hakemusten riittävä tietosisältö. Perustietoja ovat mm. ratakapasiteettia hakeva rautatieliikenteen harjoittaja sisältäen hakijan yhteystiedot sekä aikataulukausi tai muutosajankohta, jolle hakemus kohdistuu. Hakemuksessa on myös lisätietokenttä, johon on mahdollista kirjoittaa hakemukseen liittyviä lisätietoja.
Ratakapasiteettihakemukset toimitetaan sähköpostitse seuraaville Raideyhtiön ratakapasiteettiasioista vastaaville henkilölle, joka toimii raideliikennelain edellyttämänä riippumattomana hakemusten käsittelijänä:
- Dexit Oy: Veli-Matti Hirvonen (0400 275 904) ja Joni Arppe (050 5506638).
- Sähköpostit ovat muotoa [email protected]
Kulloinenkin kapasiteetin varaustilanne ja vapaana oleva kapasiteetti esitetään Raideyhtiön verkkosivuilla: https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/yrityksemme/liiketoiminta/kiinteistot/yksityisraiteiden-verkkoselostus/ratakapasiteetti/
Samalla sivulla julkistetaan myös ratakapasiteetin jakamista koskevat päätökset.
Liitteet:
Alla tarkoitetut liitteet (ratakapasiteetin hakulomakkeet) löytyvät edellä mainitulta internet-sivustolta: https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/yrityksemme/liiketoiminta/kiinteistot/yksityisraiteiden-verkkoselostus/ratakapasiteetti/
a) säännönmukaisen ratakapasiteetin hakeminen
b) ratakapasiteetin muutoksen hakeminen
c) kiireellisen ratakapasiteetin hakeminen