Siirry sisältöön

Raideinfra Oy:n yksityisraiteiden verkkoselostus ja VR-konsernin hallinnoimien palvelupaikkojen sisäisiä raiteita koskevat turvallisuusohjeet

1 Voimassaolo ja muutoksista tiedottaminen

Tämä Raideinfra Oy:n (”Raideyhtiö”) verkkoselostus on voimassa rautatieliikenteen aikataulukauden 2027, 13.12.2026–11.12.2027.

Muutoksista tehdään merkintä tämän verkkoselostuksen etusivulle.

2 Rataverkko

2.1 Rataverkon kuvaus, laatu ja laajuus, sekä soveltamisala

Rautatieliikennepaikat ja rautatieinfrastruktuuriin kuuluvat raiteet on lueteltu tämän verkko-selostuksen liitteessä 1. Suurin osa Raideyhtiön raiteista eivät rautatiemarkkinasääntelyn näkökulmasta kuulu rautatieinfrastruktuuriin, vaan ne ovat osa VR-konsernin hallinnoimia palvelupaikkoja (ns. palvelupaikkojen sisäisinä raiteina), koska ne palvelevat käyttötarkoitukseltaan nimenomaisesti kunkin palvelupaikan toimintaa. Myös nämä palvelupaikkojen sisäiset raiteet on selvyyden vuoksi lueteltu liitteessä 1. Koska Raideyhtiö toimii rautateiden turvallisuussääntelyn osalta edelleen kaikkien raiteiden osalta rataverkon haltijana ja mm. raiteiden kunnossapidosta vastaavana tahona, tätä verkkoselostusta sovelletaan turvalli-suusohjeiden (kohta 7) ja muiden turvallisuussääntelyn alaisten asioiden osalta edelleen myös palvelupaikkojen sisäisiin raiteisiin.

Raiteistokaavioissa on annettu tiedot raiteiden teknisistä suurimmista nopeuksista sekä ohjaus-, hallinta- ja merkinantojärjestelmän laitteista. Raiteistokaaviot ovat saatavilla Väyläviraston ylläpitämästä extranet-palvelusta osoitteesta https://extranet.vayla.fi (mahdolliset puuttuvat kirjautumistunnukset saa Väylävirastolta).

Rataverkko on toisen ja ensimmäisen luokan liikenteenohjauksen aluetta, jotka on esitetty raiteistokaavioissa. Liikennöinti on aina vaihtotyötä. Rataverkon haltija tai palvelupaikan ylläpitäjä antaa käyttösopimuksella luvan vaihto- ja ratatyöhön, jonka lisäksi ensimmäisen luokan liikenteenohjauksen alueella vaihto- ja ratatöihin on oltava myös liikenteenohjauksen lupa Väyläviraston ohjeen ”Junaliikenteen ja vaihtotyön turvallisuussäännöt (Jt)” mukaisesti.

Rataverkolla kaluston suurin akselipaino on 225 kN tai valtion rataverkolta/-lle liikennöivällä kalustolla Väyläviraston valtion rataverkolle antaman luvan mukainen. Jos raiteen suurin sallittu akselipaino on ratateknisistä syistä alempi, se osoitetaan Vaihto- ja ratatyörajoite -merkillä.

Radan merkit ja merkinnät sekä opasteet ovat samanlaiset ja tarkoittavat samaa kuin Väylävirasto ohjeistaa valtion rataverkolle.

Rataverkolla tehtävästä työstä aiheutuvat keskeytykset liikennöinnille merkitään valtion rataverkolle annetun Väyläviraston ohjeen ”Ratatekniset ohjeet (RATO) osa 17, Radan merkit ja merkinnät” mukaisesti.

Rataverkon vaihdealueilla pienin kaarresäde on 150 m, raiteiden pienin kaarresäde on 150 m.

Rataverkon raiteista osalla on sähköistys ja sähköistysjärjestelmänä on 25kV/50 Hz AC.

Kaikki tässä verkkoselostuksessa viitatut Väyläviraston ohjeet löytyvät osoitteesta: https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/OL/rautatieohjeet.pdf

2.2 Rataverkon käyttämisen edellytykset

Rataverkolla liikennöimisen edellytys on tämän verkkoselostuksen kohdan 4 mukaisen rata-verkon käyttösopimuksen tekeminen ja muiden jäljempänä kohdassa 3.1 asetettujen yleisten rataverkolle pääsyn edellytysten täyttyminen.

Liikennöinnissä on noudatettava kohdan 7 mukaisia Raideyhtiön Rataverkon vaihto- ja ratatyön turvallisuusohjeita.

Rataverkolla liikkuvalla henkilöllä tulee olla näkyvillä henkilökortti ja suojavaatetus, josta kyseisen henkilön työnantaja on tunnistettavissa.

Kääntöpöytien käyttöohjeet ovat kääntöpöytien yhteydessä.

2.3 Rataverkon käyttämisen rajoitukset

Rataverkon ratatyöt voivat rajoittaa rataverkon käyttöä.

Myös erilaiset tekniset viat, rataverkon ominaisuudet, vauriot tai onnettomuudet voivat ai-heuttaa rajoituksia rataverkon käyttöön.

Höyryveturilla ja sellaisella kalustolla, joka saattaisi aiheuttaa palovaaran, ei saa liikennöidä ilman liikennepaikkakohtaisen yhteyshenkilön lupaa.

Vaarallisia aineita ei saa kuljettaa ilman liikennepaikkakohtaisen yhteyshenkilön lupaa.

Yksiköiden tyhjäkäyntiä tulee välttää.

2.4 Kalustoyksiköitä koskevat vaatimukset

Rataverkolla saa liikennöidä kalustoyksiköllä, jolla on käyttöönottolupa ja joka on merkitty Liikenne- ja viestintäviraston (TRAFICOM) kalustorekisteriin.

2.5 Rataverkon muutokset

Raideyhtiö selvittää osana normaaleja prosessejaan rautatiejärjestelmän kannalta tarpeet-tomien raiteistojen poistamista kokonaan käytöstä. Seuraavat, pääosin jo kunnossapidosta poistetut raiteet on kesällä 2025 poistettu käytöstä: 

Liikennepaikka

Raiteen tunnus

 

Liikennepaikka

Raiteen tunnus

Hamina

 R 025

 

Lahti

R 751

Hamina

R 056

 

Lahti

R 752

Helsinki (Pslt)

R905

 

Lahti

R 754

Iisalmi

R 038

 

Lahti

R 762

Kemi

V069/067-V059

 

Lahti

R 763

Kemi

V059-V073

 

Lahti

R756

Kemi

R 062

 

Lahti

R766

Kemi

R063

 

Lahti

R765

Kemijärvi

R025

 

Lahti

R764

Kemijärvi

R027

 

Lahti

R761

Kokkola

R 516

 

Lahti

R760

Kokkola

R 517

 

Lahti

R757

Kokkola

R V616-V618

 

Lahti

R758

Kokkola

R 525

 

Lahti

R759

Kokkola

R 525a

 

Lahti

R119

Kokkola

R 525b

 

Lahti

R108b

Kokkola

R 526

 

Lappeenranta

R 022

Kokkola

R 527

 

Lappeenranta

R 013

Kokkola

R 528

 

Lappeenranta

R113

Kokkola

R 529

 

Oulu

 R 252 

Komu

R 382

 

Pieksämäki

 R 632 

Kontiomäki

R887

 

Pieksämäki

 R 636 

Kontiomäki

R888

 

Pieksämäki, term

R 105

Kontiomäki

R889

 

Pieksämäki, term

R 124

Kuopio

R 309

 

Pieksämäki, term

R125

Kuopio

R 311

 

Rauma

R322

Kuopio

R 320

 

Soinlahti

R 297

Kuopio

Kääntöpöytä

 

Soinlahti

R 297a

Kuopio

R308

 

Soinlahti

R 298

Kuopio

R325

 

Varkaus

R114

Kuopio

R326

     

Kuopio

R327

     

Kuopio

R328

     

Kuopio

R321

     

Lisäksi liikennöinti Turun ratapihan raiteilla on päättynyt 30.9.2024 ja ne on poistettu käytös-tä. Korvaavat Väyläviraston raiteistot on otettu käyttöön Turun Heikkilässä (tavararatapiha) osana Kupittaa-Turku kaksoisraidehanketta.

Selvyyden vuoksi todetaan, että seuraavat raiteistot ovat siirtyneet Väylävirastolle ja sen turvallisuusluvan alle aikataulukauden vaihtuessa 15.12.2024:

Liikennepaikka

Raiteen tunnus

 

Liikennepaikka

Raiteen

tunnus

 

Liikennepaikka

Raiteen tunnus

Helsinki (Pslt)

R889

 

Kaipiainen

R029

 

Kontiomäki

R885

Helsinki (Pslt)

R910

 

Kaipiainen

R030

 

Kontiomäki

R875

Helsinki (Pslt)

R911

 

Kaipiainen

R031

 

Kontiomäki

V838 -> K-pöytä

Helsinki (Pslt)

R922

 

Kaipiainen

R032

 

Kontiomäki

Kääntöpöytä

Hyvinkää konepaja

V008 - V007

 

Kaipiainen

R032a

 

Kontiomäki

R870

Hyvinkää konepaja

V006 - V007

 

Kaipiainen

R038

 

Kontiomäki

R871

Hyvinkää konepaja

V008-V009

 

Kaipiainen

R033

 

Kontiomäki

R886

Hyvinkää konepaja

V009-V010

 

Kaipiainen

R034

 

Lahti

R 717

Hyvinkää konepaja

V010 - V033

 

Kaipiainen

R034a

 

Rauma

R321

Hyvinkää konepaja

V033 - V034

 

Kaipiainen

R035

 

Siilinjärvi

R011 (R607)

Hyvinkää konepaja

V034 - 037 R076

 

Kaipiainen

V039-V047

 

Tampere, terminaali

R 700

Hyvinkää konepaja

V037 - V038

 

Kemi

R 944

 

Tampere, terminaali

R 701

Hyvinkää konepaja

V038 - V039

 

Kemi

V976-puskin

 

Tampere, terminaali

R 702

Hyvinkää konepaja

V39 - R070

 

Kemi

O942-V955

 

Tampere, terminaali

R 703

Hyvinkää konepaja

V39 - R067

 

Kemi

V975-V976

 

Tampere, terminaali

R 704

Hyvinkää konepaja

R086

 

Kemi

R 942

 

Tampere, terminaali

R 705

Hyvinkää konepaja

R070

 

Kemi

V975-pöytä

 

Tampere, terminaali

R294+R706

Iisalmi, terminaali

R 024

 

Kemi

V955-V069/067

 

Tampere, terminaali

R707

Iisalmi, terminaali

R 025

 

Kemi

R 040

 

Tampere, terminaali

R730

Iisalmi, terminaali

R 026

 

Kemi

R 041

 

Tampere, terminaali

R731

     

Kemi

R 061

 

Tornio

R 010

     

Kemi

R 945

 

Tornio

R 011

     

Kemi

Kääntöpöytä

 

Tornio

R 061a

     

Kemijärvi

R026

 

Tornio

R 060

     

Kokkola

R 523

 

Tornio

R 062

     

Kokkola

R 524

 

Tornio

V103-V105

           

Turku, Heikkilä/tavararatapiha

R110

           

Turku, Heikkilä/tavararatapiha

R111

           

Turku, Heikkilä/tavararatapiha

R112

           

Vammala

R 045

           

Varkaus

R103y

2.6 Ratatyöt ja niiden vaikutus rataverkon käytettävyyteen

Raideyhtiön rataverkolla suoritetaan aikataulukaudella seuraavia ratatöitä, joilla on vaikutuksia liikennöintiin:

  • Ei suunnitteilla. Suunnitellut työt ovat niin pieniä, ettei niillä ole kuin enintään lyhytaikaista vaikutusta liikennöintiin 

Edellä mainitut ratatyöt ovat verkkoselostuksen julkaisuhetken paras arvio tämän verkko-elostuksen mukaisella aikataulukaudella toteutuvista töistä. Toteutus ja toteutuslaajuus riippuvat myös rahoituksesta. Verkkoselostusta päivitetään, kun ratatöiden ajankohdat ja niiden vaikutukset liikennöintiin tarkentuvat.

3 Rataverkolle pääsyn edellytykset ja ratakapasiteetin hakeminen

3.1. Yleiset rataverkolle pääsyn edellytykset

Rataverkolle pääsyn edellytykset kuvataan raideliikennelain 113 §:ssä ja rautatiemarkkinadirektiivin 10 artiklassa. Rautatieliikenteen harjoittaminen Raideyhtiön rataverkolla edellyttää rautatieyritykseltä seuraavien edellytysten täyttymistä:

  1. Rautatieyrityksellä tulee olla liikenteen palveluista annetun lain mukainen Traficomin myöntämä tai vastaava Euroopan talousalueella myönnetty rautatieyrityksen toimilupa.
  2. Rautatieliikenteen harjoittajalla on oltava raideliikennelain mukainen Traficomin myöntämä tai hyväksymä turvallisuustodistus, joka kattaa kaikki ne rautatiereitit, joilla liikennettä aiotaan harjoittaa.
    • Turvallisuustodistusta haetaan Liikenne- ja viestintävirastolta (TRAFICOM) tai Euroopan rautatievirastolta (ERA) ja toimilupaa Liikenne- ja viestintävirastolta (TRAFICOM) (http://www.rautatiemarkkinoille.fi/luvat-ja-todistukset).
    • Kalustoyksiköiden liikuttelu ilman turvallisuustodistusta on sallittua vain raidelii-kennelaissa säädetyin edellytyksin ja rataverkonhaltijan kulloinkin antaman erillisen menettelyohjeen mukaisesti.
    • Rautatieliikenteen harjoittajilla tulee olla riittävä vastuuvakuutus tai muu sitä vastaava järjestely.
  3. Rautatieliikenteen harjoittajalle on myönnetty rautatieinfrastruktuuriin kuuluvilla rai-teilla tapahtuvaa liikennöintiään varten ratakapasiteettia tämän verkkoselostuksen ja liitteenä 3 olevan ohjeen mukaisesti.

  4. Yritys on tehnyt Raideyhtiön kanssa rataverkon käyttösopimuksen. Jäljempänä koh-dassa 4 mainitusti, palvelupaikkojen sisäisten raiteiden osalta liikennöinnistä voidaan sopia myös muulla palvelupaikan ylläpitäjän kanssa tehdyllä sopimuksella.

  5. Raideliikennelain ja sen nojalla säädetyt tai määrätyt rautatieliikenteen harjoittamisen edellytykset täyttyvät muutoin. 

Museoliikenne

Museoliikennettä koskevat samat tässä verkkoselostuksessa kuvatut vaatimukset kuin muuta rautatieliikenteen harjoittamista, lukuun ottamatta toimilupaa. Museoliikenteen harjoittajalla on oltava Traficomin myöntämä turvallisuustodistus, joka myönnetään hakemuksesta enintään viideksi vuodeksi kerrallaan. Raideyhtiö edellyttää myös museoliikennöitsijöiltä käyttö-sopimuksen tekemistä. Museoliikenteen harjoittajat hakevat ratakapasiteettia kiireellisenä ratakapasiteettina.

3.2. Ratakapasiteetin jakaminen rautatieinfrastruktuuriin kuuluvilla raiteilla

Tässä kohdassa 3.2 tarkoitettuja ratakapasiteetin hakumenettelyitä sovelletaan ainoastaan rautatieinfrastruktuuriin kuuluviin raiteisiin (ks. liite 1). Palvelupaikan sisäisillä raiteilla ei jaeta tässä kohdassa 3.2 tarkoitettua ratakapasiteettia.

Ratakapasiteetin hakemisen ja jakamisen oikeusperusta kuvataan rautatiemarkkinadirektiivissä, luku 4, jakso 3 ja liite IV 3, raideliikennelain luvussa 17 ja valtioneuvoston asetuksessa rautatieliikenteen aikataulukaudesta ja ratakapasiteetin hakemisesta (1308/2018) sekä sitä koskevassa muutosasetuksessa 524/2022.

Ratakapasiteettia Raideyhtiön rataverkolle haetaan raideliikennelain 117 §:n ja rautatiemarkkinadirektiivin 39 artiklan ja liitteen IV 3 mukaisesti kullekin aikataulukaudelle. Uutta ratakapasiteettia tai ratakapasiteetin muutosta voidaan hakea säännöllistä liikennettä varten myös ratakapasiteetin jakamista koskevan päätöksen jälkeen.

Ratakapasiteettia voi hakea myös kiireellisenä ratakapasiteettina muuta kuin säännöllistä liikennettä varten.

Ratakapasiteetin jakoon liittyvistä muutoksista ilmoitetaan Raideyhtiön verkkoselostuksessa ja muutoksissa noudatetaan lainsäädännön mukaisia ehtoja ja menettelytapoja.

3.2.1. Aikataulukausittaisen ratakapasiteetin hakeminen

Raideliikennelain 117 § mukaisesti ratakapasiteettia on haettava Raideyhtiöltä kutakin aika-taulukautta varten aikaisintaan kaksitoista (12) kuukautta ja viimeistään kahdeksan (8) kuu-kautta ennen aikataulukauden voimaantuloa.

Aikataulukauden 2027 osalta hakuajat ja kapasiteettiprosessin aikataulut ovat seuraavat:

Päivämäärä

Tapahtuma

PE 12.12.2025

Verkkoselostus aikataulukaudelle 2027 julkaistaan

   

SU 14.12.2025 - MA 13.4.2026

Vuosikapasiteetin hakuaika

   

TI 14.4.2026 - MA 6.7.2026

Vuosihakemusten yhteensovittaminen

   

MA 6.7.2026

Vuosikapasiteetin jakoehdotuksen julkaiseminen

   

TI 7.7.2026 - PE 7.8.2026

Lausuntoaika vuosikapasiteetin jakoehdotukseen

   

MA 24.8.2026

Vuosikapasiteetin jaon vahvistaminen ja jakopäätöksen julkaisu

   

KE 2.12.2026

Muutoshakemusten jättö

 

 

SU 13.12.2026

Aikataulukausi 2027 alkaa

 

 

PE 18.12.2026

Muutoshakemuksia koskeva jakopäätös

 

 

MA 1.2.2027

Muutoshakemuksia koskevan jakopäätöksen voimaantulo

   

LA 13.12.2027

Aikataulukausi 2027 päättyy

Aikataulukausittaisen ratakapasiteetin hakeminen tapahtuu ottamalla yhteyttä kohdassa 9 mainittuun VR:stä ja Raideyhtiöstä riippumattomaan yhteyshenkilöön (tämän verkkoselostuksen liitteenä 3 olevassa ohjeessa täsmennetyllä tavalla). Kyseinen henkilö tekee päätökset ratakapasiteetin jakamisesta ja mahdollisista muista ratakapasiteettiin liittyvistä seikoista. Siltä osin kuin tässä verkkoselostuksessa viitataan Raideyhtiön kapasiteettiasioita koske-vaan päätöksentekoon, sillä tarkoitetaan kyseisen yhteyshenkilön päätöksentekoa.

Edellä mainittu yhteyshenkilö Raideyhtiön edustajana laatii hakemusten perusteella ratakapasiteetin jakoehdotuksen (laissa aikatauluehdotus) seuraavaa aikataulukautta varten vii-meistään neljän kuukauden kuluessa ratakapasiteetin hakuajan päättymisestä. 

Ottaen huomioon, että Raideyhtiön rautatieinfrastruktuuriin kuuluu pääosin ainoastaan ns. raakapuuterminaalien raiteita (joita on kullakin paikkakunnalla useampi kuin yksi) ja ne ovat tyypillisesti olleet ainoastaan yhden tai enintään kahden raideliikenteen harjoittajan säännönmukaisessa käytössä, eikä vapaasta kapasiteetista ole siten pääosin puutetta, kapasiteettijaossa pyritään ensisijaisesti löytämään seuraavaa ratkaisu: kullekin rautatieliikenteen harjoittajalle osoitetaan käyttöön omat raiteet, jonne muille toimijoille ei myönnetä kapasiteettia. Lisäksi voidaan jättää riittävä määrä varakapasiteettia mahdollisia uusia säännönmukaisia kapasiteettitarpeita ja kiireellistä ratakapasiteettia varten.

  • Esimerkki soveltamisesta: Tietyllä alueella on 3 raidetta ja niihin hakee säännönmukaista kapasiteettia 2 toimijaa, joista kumpikin tarvitsee yhden raiteen. Kapasiteetista käydään keskustelut ja sovitaan, että toimija A käyttää raidetta 1 ja toimija B raidetta 2 ja se on molempien yksinomaisessa käytössä aikataulukaudella. Raiteista 1 raide jää yli, eli sille ei ole käyttäjää eikä hakijaa. Tälle ylimääräiselle raiteelle voi hakea kiireellistä ratakapasiteettia tai uutta säännönmukaista kapasiteettia.

Kouvolan tavaraliikenneterminaalille johtavien raiteiden osalta käyttö on ollut erittäin vähäistä ja kapasiteetti jaetaan hakemusten mukaisesti (tarvittaessa alla kohdassa 3.2.2. tarkoitettua yhteensovittamismenettelyä noudattaen).

Raideyhtiö ilmoittaa kaikille ratakapasiteetin hakijoille, miten se on jakanut ratakapasiteetin hakijoiden kesken. Raideyhtiö ilmoittaa hakijoille samalla myös varakapasiteetiksi mahdolli-sesti jättämästään kapasiteetista.

Lisätietoja ratakapasiteetin hakemiseen liittyvistä yksityiskohdista saa liitteenä 3 olevasta ratakapasiteetin hakuohjeesta.

3.2.2. Yhteensovittamismenettely ja ristiriitaisuuksien ratkaiseminen

Jos säännöllistä ratakapasiteettia koskevat hakemukset ovat ristiriidassa keskenään, Raide-yhtiö pyrkii sovittamaan kaikki hakemukset mahdollisimman hyvin yhteen raideliikennelain 128 §:n ja rautatiemarkkinadirektiivin 46 artiklan sekä liitteen IV 3. d) mukaisesti ja ratkai-see mahdolliset haettuihin säännöllisen liikenteen aikatauluihin liittyvät ristiriidat hakijoiden kanssa käytävillä neuvotteluilla yhteensovitusprosessin yhteydessä.

Näissä neuvotteluissa on otettava erityisesti huomioon tavaraliikenteen sekä radan kunnos-sapidon tarpeet, kuten kunnossapidon työraot, samoin kuin rataverkon tehokas käyttö. Yh-teensovittamismenettelyssä Raideyhtiöllä on myös oikeus ehdottaa vaihtoehtoista ratakapa-siteettia, joka eroaa pyydetystä kapasiteetista. Ensisijaisesti konfliktit pyritään ratkaisemaan tapauskohtaisesti ilman ennalta sovittuja yhteensovitussääntöjä kussakin tilanteessa kapasi-teetin hakijoiden kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.

Ylikuormitettu rautatiereitti

Jos aikataulukauden ratakapasiteettihakemuksia ei pystytä yhteensovittamaan asianmukai-sesti hakijoita tyydyttävällä tavalla neuvotellen ja kompromisseja tehden, Raideyhtiö ilmoittaa raideliikennelain 120 §:n ja rautatiemarkkinadirektiivin 47 artiklan ja liitteen IV 3 e) mu-kaisesti kyseisen infrastruktuurin osan olevan ylikuormitettu. Tämä tehdään myös sellaisen infrastruktuurin osalta, jonka ylikuormittuminen on aikataulukauden aikana ilmeistä. Ylikuormittuneella infrastruktuurin osalla Raideyhtiö voi ottaa käyttöön rautatiereitin etusijajär-jestyksen, jonka mukaisesti määrätty liikennetyyppi voi saada etusijan ylikuormittuneen infrastruktuurin osan kapasiteetin jakamisessa.

Etusijajärjestyksessä on otettava huomioon raiteiston käytön tarve ja palvelun liityntä kysei-seen raiteistoon, sekä sen yhteiskunnallinen merkitys suhteessa muihin raiteistojen käyttäjiin. Etusijajärjestystä asetettaessa on pyrittävä kohtelemaan raiteiden eri käyttäjiä mahdollisimman tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Raideyhtiöllä on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada etusijajärjestystä koskevaa ratkaisua varten kapasiteetin hakijoilta luottamuk-sellisina tarvittavat tiedot perusteluineen. Raideyhtiön on ratkaistava etusijajärjestys kymmenen päivän kuluessa ylikuormittunutta infrastruktuurin osaa koskevan neuvottelun päättymisestä.

Jos infrastruktuuri on määritelty ylikuormitetuksi, Raideyhtiö käynnistää raideliikennelain 127 §:n mukaisen kapasiteettia koskevan arvioinnin. Arvioinnissa otetaan huomioon erityisesti liikenteen ohjaaminen toisille raiteistoille, liikenteen aikataulusuunnitelman uusiminen, nopeudenmuutokset sekä rataverkon kunnon parantaminen.

Arvioinnin jälkeen Raideyhtiö laatii kapasiteetin vahvistamissuunnitelman kuuden kuukauden sisällä kapasiteettia koskevan arvioinnin valmistumisesta.

3.2.3. Kiireellisen ratakapasiteetin hakeminen

Sellaista liikennettä varten, jolle ei ole haettu säännöllistä aikataulukausittaista ratakapasiteettia, voidaan Euroopan yhteisön rautatiemarkkinadirektiivin (2012/34/EU) 48 artiklan ja Suomen raideliikennelain (1302/2018) 123 §:n mukaisesti hakea kiireellistä ratakapasiteettia siltä osin kuin vapaata kapasiteettia on jäljellä.

Kiireellisen ratakapasiteetin hakemisen periaatteet esitetään yllä mainitussa lainsäädännössä. Niiden täsmentämiseksi rataverkon haltija on laatinut ohjeen ratakapasiteetin hakemista varten, joka on tämän verkkoselostuksen liitteenä 3.

Kiireellisen ratakapasiteetin varaaminen tapahtuu ottamalla yhteyttä kohdassa 9 mainittuun VR:stä ja Raideyhtiöstä riippumattomaan yhteyshenkilöön (tämän verkkoselostuksen liittee-nä 3 olevassa ohjeessa täsmennetyllä tavalla). Kiireellinen kapasiteetti myönnetään hakemusten saapumisjärjestyksessä. Kiireellisten kapasiteettihakemusten käsittelyaika on raideliikennelain 123 §:n mukaisesti enintään 5 työpäivää.

3.2.4. Ratakapasiteetin varaaminen ratatöille

Ratakapasiteettia varataan tarvittava määrä myös tiedossa oleville ratatöille.

3.3. Oikaisun hakeminen ratakapasiteetin jakopäätökseen

Ratakapasiteetin hakija voi hakea Rautatiealan sääntelyelimeltä oikaisua Raideyhtiön tekemään ratakapasiteetin jakoon liittyvään päätökseen.

3.4. Turvallisuushuomautus koskien myönnettyä kapasiteettia

Raideyhtiön rataverkolla ei liikennöidä junana, vaan kaikki liikennöinti tapahtuu vaihtotyönä ja vaihtotyötä koskevien turvallisuusohjeiden mukaisesti. Raideyhtiö huomauttaa erityisesti, että (säännöllisen tai kiireellisen) ratakapasiteetin saaminen tietylle raiteistolle ei vaikuta miltään osin rataverkon käyttäjän velvollisuuteen noudattaa täysimääräisesti Raideyhtiön verkkoselostuksessa mainittuja liikennöinnin turvallisuusohjeita. Myönnetty ratakapasiteetti ei tarkoita automaattisesti sitä, että kulkutie on vapaa.

4 Rataverkon käyttösopimus

Rataverkon käyttösopimuksella sovitaan liikennöinnistä aikataulukaudella 2027.

Käyttösopimus tehdään liikennepaikkakohtaisesti ja tarvittaessa raidekohtaisesti.

Rautatieliikenteen harjoittajan on ilmoitettava käyttösopimuksen tekemisen tarpeesta käyttösopimuksien yhteyshenkilölle viimeistään 31.7.2026.

Rataverkolla liikennöinti on mahdollista vain, jos rautatieliikenteen harjoittaja allekirjoittaa käyttösopimuksen viimeistään 14.10.2026.

Ennen 14.12.2025 Raideyhtiön kanssa voimassa olleet käyttösopimukset oikeuttavat liiken-nöimään jatkossa myös VR:n palvelupaikkojen sisäisillä raiteilla ja kyseiset käyttösopimukset siirtyvät aikataulukauden vaihtuessa 13.12.2025 palvelupaikan ylläpitäjälle (ilman rautatieliikenteen harjoittajalta edellytettäviä toimenpiteitä). Kukin palvelupaikan ylläpitäjä tarkentaa jatkossa radan liikennöinnin ehtoja ja liikennöintioikeudesta voidaan sopia jatkossa myös osana palvelupaikan ylläpitäjän kanssa laadittavia varsinaisia palvelusopimuksia. 14.12.2025 lukien uudet käyttösopimukset palvelupaikan sisäisille raiteille tekee sen palvelupaikan yllä-pitäjä, jonka palvelupaikkaan yksittäinen raide sisältyy.

Kiireellisissä rataverkon käyttötapauksissa tulee ottaa yhteyttä käyttösopimuksien yhteyshenkilöön. Palvelupaikan sisäisten raiteiden osalta yhteyshenkilönä toimii kussakin palvelu-paikan kuvauksessa mainittu yhteyshenkilö.

5 VR-konsernin hallinnoimien palvelupaikkojen käyttöoikeus ja palvelujen tarjoaminen

VR-Yhtymä Oyj ja sen tytäryhtiöt julkaisevat tässä verkkoselostuksessa kaikkia niiden hallinnoimia palvelupaikkoja koskevat (palvelupaikka-asetuksessa tarkoitetut) palvelupaikan kuvaukset. Lisäksi tässä verkkoselostuksessa julkaistaan kaikkien niiden VR:n ulkopuolisten tahojen palvelupaikan kuvaukset, jotka sijaitsevat Raideyhtiön raideinfrastruktuuriin kuuluvilla raiteilla.

Palvelupaikoista Raideyhtiön raideinfrastruktuuriin kuuluvalla rataverkolla sijaitsee ainoastaan kohdassa 3 tarkoitetut raakapuun terminaalipalvelut ja Kouvolan tavaraliikenneterminaali (ulkopuolisen hallinnoima palvelupaikka). Muiden palvelupaikkojen osalta raiteet ovat palvelupaikan sisäisiä raiteita.

Palvelupaikkojen kuvaukset hinnoittelumalleineen löytyvät kyseisen palvelun nimeä klikkaa-malla avautuvasta linkistä. Jokaisen palvelun ostajan kanssa tehdään kyseistä palvelua koskeva sopimus. Kaikki esitetyt hinnat ovat alvittomia (alv 0%).

1. Tilavuokraustoiminta

2. Varikkosivuraiteet

3. Tavaraliikenneterminaalit

4. Järjestelyratapihat ja junanmuodostuslaitteet, mukaan lukien vaihtotyölaitteet

5. Huolto- ja kunnossapitopalvelut (VR FleetCare)

6. Tankkauspalvelu

6 Rataverkon käytöstä perittävät maksut (ratamaksu)

Raideyhtiö perii rautatieinfrastruktuuriin kuuluvan rataverkkonsa käytöstä ratamaksun perusmaksua, joka perustuu Suomen raideliikennelakiin 1302/2018, Euroopan komission täytäntöönpanoasetukseen 2015/909 ja Euroopan yhteisön rautatiemarkkinadirektiiviin 2012/34/EU.

Selvyyden vuoksi todetaan, että palvelupaikan sisäisillä raiteilla ei peritä tässä kohdassa 6 kuvattua ratamaksua, vaan niiden käytöstä mahdollisesti perittävistä palvelumaksuista päättää kunkin palvelupaikan ylläpitäjä ja julkaisee ne palvelupaikan kuvauksissaan (ks. tämän verkkoselostuksen kohta 5).

Ratamaksun perusmaksua peritään raideliikennelain 139 §:ssä tarkoitettujen rataverkon vähimmäiskäyttöpalvelujen käytöstä Raideyhtiölle aiheutuvien suorien kustannusten perusteella. Perusmaksun vastikkeena Raideyhtiö tarjoaa lisäksi radan käyttöoikeuden raideliikennelain 133 §:ssä tarkoitettuihin palvelupaikkoihin pääsemiseksi.

Rautatieinfrastruktuuriin kuuluvat raiteet eivät ole sähköistettyjä, eikä sähkösyöttölaitteiston käytöstä siten peritä erillistä lisämaksua. Raideyhtiö ei peri myöskään raideliikennelain 141 §:n mukaisia muita lisämaksuja, eikä Raideyhtiö ole asettanut erillisiä rataverkon käyttöön liittyviä kannustin- tai sanktiomaksuja.

Raideyhtiö perii ratamaksun perusmaksua kaikesta liikennöinnistä, joka tapahtuu sen rautatieinfrastruktuuriin kuuluvilla raiteistoilla.

Perusmaksua peritään aikataulukaudella 2027 seuraavasti: 3,21 senttiä/ bruttotonnikilometriltä (alv 0%).

Ratamaksun määräytyminen ja laskentamalli kustannustietoineen ja muine perusteluineen on kuvattu tarkemmin tämän verkkoselostuksen liitteessä 2.

Raideyhtiö laskuttaa ratamaksun jälkikäteen kertasuorituksena koko aikataulukaudelta toteutuneiden suoritteiden perusteella. Liikennesuoritteet määräytyvät kunkin rataverkon käyttäjän itsensä ylläpitämistä ja Raideyhtiölle toimittamista ilmoituksista toteutuneiden liikenne-suoritteiden kokonaismäärästä. Aikataulukautta 2027 koskevat tiedot toteutuneista liikenne-suoritteista on toimitettava jäljempänä kohdassa 9 mainitulle VR:stä ja Raideyhtiöstä riippu-mattomalle yhteyshenkilölle viimeistään 31.1.2028. Kyseinen henkilö tekee päätökset rata-maksun määräämisestä ja mahdollisista muista ratamaksuun liittyvistä seikoista.

Ratamaksun tulevista muutoksista ilmoitetaan tässä Raideyhtiön verkkoselostuksessa ja muutoksissa noudatetaan lainsäädännön mukaisia ehtoja ja menettelytapoja.

7 Rataverkon haltijan turvallisuusohjeet vaihto- ja ratatyöstä

7.1 Yleistä

Näitä ohjeita on noudatettava vaihto- ja ratatyössä kaikilla Raideyhtiön rataverkon raiteilla (mukaan lukien VR-konsernin hallinnoimien palvelupaikkojen sisäisillä raiteilla, ks. liite 1).

Näiden ohjeiden lisäksi Raideyhtiön rataverkolla on noudatettava rataverkonhaltijan antamia liikennepaikkakohtaisia ohjeita: (https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/yrityksemme/liiketoiminta/kiinteistot/yksityisraiteiden-verkkoselostus/liikennepaikkakohtaiset-ohjeet/).

Operointikielenä on käytettävä suomea.

Kaikesta raiteisiin ja niiden laitteisiin liittyvistä vioista ja poikkeamista sekä asioista, jotka voivat vaarantaa vaihto- tai ratatyön, vaunujen purkamisen tai kuormaamisen tai rataverkon palvelujen käyttämisen, on ilmoitettava VR:n operaatiokeskukseen, joka huolehtii asian tiedottamisesta tarvittaville tahoille.

7.2 Onnettomuus- ja vaaratilanteet

Onnettomuus- ja vaaratilanteesta on ilmoitettava yleiseen hätänumeroon 112.

Sähköistykseen liittyvistä onnettomuus- ja vaaratilanteista on ilmoitettava myös käyttökeskukseen.

7.3 Pätevyydet ja kelpoisuudet

Rautatieliikenteen harjoittajan ja ratatyöstä vastuullisen tahon on varmistettava, että heidän henkilöstöllään on tarvittava pätevyys ja kelpoisuus kyseiseen työhön.

7.4 Vaihtotyö

Vaihtotyötä saa tehdä vain rataverkon käyttösopimuksen tehnyt (ks. kohta 4) rautatieliikenteen harjoittaja.

Vaihtotyössä on noudatettava, mitä vaihtotyöstä ohjeistetaan valtion rataverkolle sekä viranomaismääräyksiä.

Vaihtotyössä on käytettävä kaluston käyttöjarruja.

Kalustoa ei saa pysäköidä siten, että se estää liikenteen paloteillä, rautatien tasoristeyksissä, alueilla, jotka on tarkoitettu tieliikenteen käyttöön raiteiden ylittämistä varten, eikä vaihdealueilla.

Pysäköidyn kaluston paikallaan pysyminen on varmistettava.

7.5 Rata- ja tulityö

Ratatyöllä tarkoitetaan työtä, joka:

  • tehdään siten, että kone tai sen osa saattaa ulottua raiteen aukean tilan ulottumaan (ATU),
  • vaikuttaa radan rakenteisiin tai laitteisiin,
  • vaatii jännitekatkon,
  • edellyttää vaihtotyön keskeyttämistä tai
  • vaikuttaa vaunujen purkamiseen/kuormaamiseen tai rataverkon palveluiden käyttämieen.

Ratatyötä saa tehdä vain Raideyhtiön kanssa rataverkon kunnossapitosopimuksen tehnyt toimija.

Ratatyöstä vastuullisen toimijan on ennen työn aloittamista ja tarvittaessa työn aikana perehdytettävä työhön osallistuva henkilöstönsä tähän ohjeeseen ja kyseisen työn olosuhteisiin sekä työhön liittyviin vaaroihin.

Ratatyössä on noudatettava Raideyhtiön kunnossapitosuunnitelmaa.

Tulityöhön on saatava kirjallinen lupa rataverkon kunnossapitäjältä.

Ratatyöstä vastuullisen toimijan on:

  • Varmistettava ratatyön suojaaminen siten, että siitä ei aiheudu vaaraa vaihtotyölle eikä rataverkon palveluiden käyttämiselle.
  • Tarvittaessa estettävä vaihtotyö ja/tai palvelun käyttäminen.
  • Varmistettava, että ennen vaihtotyön ja/tai palvelun käyttämisen sallimista, ratatyön kohteena ollut alue on Raideyhtiön kunnossapitosuunnitelman mukaisessa kunnossa. 

7.6 Vajaatoimintatilanteet

Vaihteen aukiajosta on ilmoitettava rataisännöitsijälle tai rataverkon kunnossapitäjälle.

Vaihteen aukiajon jälkeen on silmämääräisesti tarkastettava, voiko vaihdetta käyttää. Tarkastuksen perusteella on vaihto- ja ratatyö sekä mahdollisen rataverkon palvelun käyttäminen tarvittaessa estettävä tai, ellei havaita syytä, joka estää vaihto- tai ratatyön tai palvelun käyttämisen, varmistettava että vaihteessa vaihto- ja ratatyö tehdään enintään nopeudella 5 km/h

8 Vastuut ja erimielisyyksien ratkaiseminen

Rautatieliikenteen harjoittaja vastaa rataverkolle aiheuttamastaan vahingosta sekä Raideyhtiölle aiheutuvasta välillisestä vahingosta.

Ratatyön tekijä vastaa rataverkolle aiheuttamastaan vahingosta sekä Raideyhtiölle aiheutuvasta välillisestä vahingosta.

Rataverkon haltijana Raideyhtiö vastaa rataverkon haltijuuteen kuuluvan tehtävän tai vas-tuun laiminlyönnistä rautatieliikenteen harjoittajan kalustolle tai kaluston kuormalle aiheutu-vasta välittömästä vahingosta.

Rataverkolle ja palvelupaikoille pääsyyn liittyvät erimielisyydet on ratkaistava ensisijaisesti neuvottelemalla. Jollei asiassa päästä yksimielisyyteen, ratkaisee rataverkon haltija asian huomioiden tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden. Mikäli asianosainen on tyytymätön rataverkon haltijan päätökseen, se voi hakea oikaisua sääntelyelimeltä tai saattaa asian sääntelyelimen tutkittavaksi raideliikennelain 151 §:n tai 152 §:n mukaisesti.

Jollei raideliikennevastuulaista muuta seuraa, tämän verkkoselostuksen ehtoja rikkovan tulee korvata sopimusrikkomuksen Raideyhtiölle aiheuttamansa välittömät vahingot, paitsi milloin sopimusehdon laiminlyönti johtuu ylivoimaisesta esteestä.

Rautatieliikenteen harjoittaja vastaa kuitenkin myös välillisistä vahingoista silloin, kun kysy-myksessä on sen aiheuttama ympäristövahinko tai muu ympäristöhaitta. Esimerkki tällaisesta vastuusta on pilaantuneen maamassan puhdistamisesta aiheutuneiden kustannusten täysimääräinen korvaaminen Raideyhtiölle.

Jollei raideliikennevastuulaista muuta seuraa, Raideyhtiön mahdollinen korvausvastuu rajoittuu kaikissa tapauksissa 20 000 euroon.

Mikäli rikkomus perustuu tahallisuuteen tai törkeään tuottamukseen, korvataan Raideyhtiölle välittömien vahinkojen lisäksi myös välilliset vahingot.

9 Yhteystiedot

Kiireelliset asiat: VR:n Operaatiokeskuksen kuljetuspäällikkö 0307 20568

Verkkoselostus ja turvallisuus, sekä Raideyhtiön käyttösopimukset: Teemu Hyvönen, 040 8621401

Ratakapasiteetin jako ja ratamaksut: Dexit Oy / Veli-Matti Hirvonen (0400 275 904) ja Joni Arppe (050 5506638). Dexitin sähköpostit ovat muotoa [email protected]

Palveluiden ja palvelupaikan sisäisten raiteiden yhteyshenkilöt: Mainittu kussakin palvelupaikan kuvauksessa erikseen

Sähköpostit ovat muotoa: [email protected], paitsi em. ratakapasiteetin jakoa ja ratamaksua koskevissa asioissa sovellettavat Dexit Oy:n sähköpostiosoitteet.

 

LIITE 1

Luettelo Raideinfra Oy:n rautatieinfrastruktuuriin kuuluvista raiteista ja VR-konsernin palvelupaikkojen sisäisistä raiteista

Tarkat raiteistokaaviot liikennepaikoittain ovat saatavilla Väyläviraston ylläpitämästä Ratatiedon extranet-palvelusta: https://extranet.vayla.fi. Mahdolliset puuttuvat kirjautumistunnukset saa Väylävirastolta täyttämällä seuraavalla sivustolla olevan käyttöoikeushakemuksen: https://vayla.fi/tietoa-meista/yhteystiedot/extranet

Rautatieinfrastruktuuriin kuuluvat raiteet 

Selvyyden vuoksi todetaan, että siltä osin kuin alla olevassa luettelossa oleva raide jatkuu hallin tai muun rakennuksen sisälle, sisällä oleva raide ei ole osa rautatieinfrastruktuuria.

Liikennepaikka

Raiteen tunnus

Pituus (m)

Iisalmi teollisuusraiteet

R 002

518

Iisalmi teollisuusraiteet

R 003

465

Kouvola

R645

198

Kouvola

R646

351

Riihimäki, terminaali

R 198

209

Riihimäki, terminaali

R 190

265

Riihimäki, terminaali

R 191

150

Riihimäki, terminaali

R 199

187

Riihimäki, terminaali

R 203

181

Riihimäki, terminaali

R 204

255

Riihimäki, terminaali

R 205

242

Soinlahti

R293

558

Soinlahti

R 294

227

Soinlahti

R 296

174

Yläkoski

R 043

428

Yläkoski

R 044

402

VR-konsernin hallinnoimien palvelupaikkojen sisäiset raiteet

Kuhunkin palvelupaikkaan kuuluvat raiteet on yksilöity tarkemmin kunkin palvelupaikan yllä-pitäjän laatimassa palvelupaikan kuvauksessa (ks. verkkoselostuksen kohta 5).

Liikennepaikka

Raiteen tunnus

Pituus (m)

Hamina

 R 023 

90

Hamina

 R 024 

55

Hyvinkää konepaja

 R 2 

50

Hyvinkää konepaja

 R 3 

43

Hyvinkää konepaja

 R 4 

370

Hyvinkää konepaja

 R 5 

20

Hyvinkää konepaja

 R 6 

80

Hyvinkää konepaja

 R 7 

83

Hyvinkää konepaja

 R 8 

110

Hyvinkää konepaja

 R 9 

422

Hyvinkää konepaja

 R 10 

352

Hyvinkää konepaja

 R 10a 

98

Hyvinkää konepaja

 R 11 

92

Hyvinkää konepaja

 R 12 

352

Hyvinkää konepaja

 R 13 

127

Hyvinkää konepaja

 R 13a 

101

Hyvinkää konepaja

 R 14 

363

Hyvinkää konepaja

 R 15 

110

Hyvinkää konepaja

R 017

655

Hyvinkää konepaja

V010 - V027

245

Hyvinkää konepaja

V012 - V025

165

Hyvinkää konepaja

V012 - V023

150

Hyvinkää konepaja

V011 - V019

170

Hyvinkää konepaja

V019 - V018

80

Hyvinkää konepaja

V008 - V013

215

Hyvinkää konepaja

V016 - V018

40

Hyvinkää konepaja

R 061

319

Hyvinkää konepaja

R 062

653

Hyvinkää konepaja

R 063

377

Hyvinkää konepaja

R 095

332

Hyvinkää konepaja

R 066

332

Hyvinkää konepaja

R 085

292

Hyvinkää konepaja

R 096

63

Hyvinkää konepaja

R 064

272

Hyvinkää konepaja

R 068

389

Hyvinkää konepaja

R 069

327

Hyvinkää konepaja

R 086

165

Hyvinkää konepaja

V028 - V043

336

Iisalmi

 R 031 

79

Iisalmi

R975

66

Iisalmi

R034

113

Iisalmi

R035

103

Iisalmi

R036

188

Iisalmi

R037

177

Iisalmi

V039-V047

68

Iisalmi

V033 - V045

10

Iisalmi

R033

105

Iisalmi

Kääntöpöytä

20

Iisalmi

V029 - Kääntöpöytä

51

Iisalmi

R 012

241

Iisalmi

R 013

186

Iisalmi

R 014

120

Iisalmi

R 014a

50

Iisalmi

Tallin viereinen raide

56

Iisalmi

R 038a

85

Imatra

 Talli 1-6

90

Imatra

 Viuhka 1

60

Imatra

Kääntöpöytä

20

Imatra

 R 021b /624

67

Imatra

 R 044 

248

Imatra

R047

117

Imatra

R048

117

Imatra

 R 046 

163

Imatra

 R 045 

206

Joensuu

 R 041

161

Joensuu

 R 042 

104

Joensuu

 R 043 

104

Joensuu

 R V158-V170 

93

Joensuu

 R V170-V171 

10

Joensuu

 R 040

113

Joensuu

 R V170-V173 

78

Joensuu

 R V171-V174 

77

Joensuu

 R V172-V173 

8

Joensuu

 R V173-V174 

10

Joensuu

 R V174-puskin  

22

Joensuu

 R V172-V177 

67

Joensuu

 R V176-V177 

77

Joensuu

 R V176-V165 

18

Joensuu

 R V161-V157 

7

Joensuu

 R 033 

64

Joensuu

 Talliraide 1-21  

714

Joensuu

Kääntöpöytä

21

Joensuu

 R 028 

237

Joensuu

 R 029 

196

Joensuu

 R 032 

175

Joensuu

 R 035 

113

Joensuu

 R 036 

93

Joensuu

 R 037 

93

Joensuu

 R 038 

84

Joensuu

 R 030 

89

Kokkola

 R 513 

266

Kokkola

 R 515 

259

Kokkola

 R 645 

113

Kokkola

 Erittel.  Viuhka

185

Kokkola

Kääntöpöytä

20

Kotka

R169

188

Kotka

R171

108

Kotka

R170

184

Kouvola

 R 331 

72

Kouvola

 R 326 

92

Kouvola

 R 327 

162

Kouvola

 R 350 

170

Kouvola

 R 352

77

Kouvola

 R 334

90

Kouvola

 R 328 

142

Kouvola

 R 313 

96

Kouvola

 R 315 

21

Kouvola

 R 314 

99

Kouvola

R 121

190

Kouvola

R 122

78

Kouvola

R 123

243

Kouvola

Kääntöpöytä

22,8

Kouvola

Kääntöpöytä

21,8

Kouvola

 R 311 

35

Kouvola

 R 324 

63

Kouvola

 R 323 

63

Kouvola

 R 322 

63

Kouvola

 R 321 

63

Kouvola

 R 312 

84

Kouvola

 R 332 

85

Kouvola

 R 333 

85

Kouvola

 R 354 

230

Oulu

 R 212 

259

Oulu

 R 214 

9

Oulu

 R 214a 

35

Oulu

R 214b

160

Oulu

R215

130

Oulu

 R 216 

60

Oulu

 R 223b 

147

Oulu

 R 213 

63

Oulu

 R 254 

414

Oulu

 R 255 

383

Oulu

 R 256 

288

Oulu

 R 253 

226

Oulu

 R 242 

58

Oulu

 R 238 

193

Oulu

 R 241 

170

Oulu

 R 243 

360

Oulu

 R 244 

70

Oulu

 R 235 

155

Oulu

 R 239 

69

Oulu

 R 248 

117

Oulu

 R 249 

115

Oulu

 R 250 

115

Oulu

R394

94

Oulu

R396

299

Oulu

R399

1 335

Oulu

R322

150

Oulu

R323

300

Oulu

R324

320

Oulu

R325

400

Oulu

R326

500

Oulu

R327

500

Oulu

R320

200

Oulu

R397

220

Oulu

Kääntöpöytä Pohjoinen

22

Oulu

Kääntöpöytä Eteläinen

22

Oulu

R 240

226

Oulu

 R 235a 

185

Oulu

 R 234 

244

Oulu

 R 236 

118

Oulu

R321

122

Oulu

R392

164

Pieksämäki, term

R 105

50

Pieksämäki, term

R 124

338

Pieksämäki

 R 631 

198

Pieksämäki

R 519

27

Pieksämäki

R 776

267

Pieksämäki

R 783a

193

Pieksämäki

R 783b

86

Pieksämäki

R 784

466

Pieksämäki

R 785a

143

Pieksämäki

R 785b

116

Pieksämäki

 R 501 

370

Pieksämäki

 R 502 

336

Pieksämäki

 R 503 

324

Pieksämäki

 R 504 

304

Pieksämäki

 R 505 

281

Pieksämäki

 R 506 

275

Pieksämäki

 R 507 

200

Pieksämäki

 R 520 

65

Pieksämäki

 R 521 

245

Pieksämäki

 R 524 

170

Pieksämäki

 R 526 

195

Pieksämäki

 R 527 

190

Pieksämäki

 R 528 

176

Pieksämäki

 R 529 

202

Pieksämäki

 R 530 

210

Pieksämäki

 R 532 

138

Pieksämäki

 R 533 

261

Pieksämäki

 R 534 

257

Pieksämäki

 R 535 

242

Pieksämäki

 R 536 

244

Pieksämäki

 R 537 

125

Pieksämäki

 R 540 

382

Pieksämäki

 R 541 

246

Pieksämäki

 R 542 

302

Pieksämäki

 R 543 

86

Pieksämäki

 R 544 

125

Pieksämäki

 R 545 

121

Pieksämäki

 R 546 

123

Pieksämäki

 R 547 

66

Pieksämäki

 R 548 

165

Pieksämäki

 R 549 

196

Pieksämäki

 R 550 

290

Pieksämäki

 R 551 

228

Pieksämäki

 R 590 

218

Pieksämäki

 R 591 

288

Pieksämäki

 R 622 

224

Pieksämäki

 R 623 

79

Pieksämäki

 R 626 

223

Pieksämäki

 R 627 

174

Pieksämäki

 R 628 

193

Pieksämäki

 R 629 

181

Pieksämäki

 R 630 

185

Pieksämäki

 R 633 

134

Pieksämäki

 R 633a 

122

Pieksämäki

 R 663b 

107

Pieksämäki

 R 634 

106

Pieksämäki

 R 637 

112

Pieksämäki

 R 637a 

42

Pieksämäki

 R 638 

112

Pieksämäki

 R 644 

193

Pieksämäki

 R 645 

87

Pieksämäki

 R 648 

359

Pieksämäki

 R 649 

92

Pieksämäki

 R 650 

90

Pieksämäki

 R 651 

91

Pieksämäki

 R 662a 

178

Pieksämäki

 R 154 

274

Pieksämäki

 R 155 

311

Pieksämäki

 R 156 

337

Pieksämäki

 R 157

323

Pieksämäki

 R 158

322

Pieksämäki

 R 531 

231

Riihimäki

R 307

125

Riihimäki

R 310

130

Riihimäki

R341

72

Riihimäki

Kääntöpöytä

23

Riihimäki

Kääntöpöytä

20

Riihimäki

R 306

125

Seinäjoki

R 333

38

Seinäjoki

R 335

55

Seinäjoki

R 336

55

Seinäjoki

R 337

55

Seinäjoki

R 338

55

Seinäjoki

R 382

62

Seinäjoki

R 343

30

Seinäjoki

Kääntöpöytä

20

Tampere

 R873a 

76

Tampere

 R871 

266

Tampere

 R872E 

137

Tampere

 R872P 

137

Tampere

 R873P 

179

Tampere

 R874P 

106

Tampere

 R875 

185

Tampere

 R876E 

172

Tampere

 R876P 

56

Tampere

 R877E 

130

Tampere

 R877P 

56

Tampere

 R878E 

204

Tampere

 R878P 

126

Tampere

 R 732 

365

Tampere

 R 733 

195

Tampere

 R 734 

167

Tampere

 R 735 

206

Tampere

 R 736 

176

Tampere

 R 737 

209

Tampere

 R 738 

145

Tampere

 R 739 

148

Tampere

 R873E 

144

Tampere

 R874E 

133

LIITE 2

Ratamaksun perusmaksun määrittäminen

1. Yleistä

Ratamaksua peritään ainoastaan Raideyhtiön rautatieinfrastruktuuriin kuuluvilta raiteilta. Raideyhtiö ei peri aikataulukaudella 2027 kyseisiltä raiteilta muita maksuja kuin ratamaksun perusmaksua.

Ratamaksulaskelmissa on hyödynnetty jäljempänä yksilöidyllä tavalla Väyläviraston rautateiden verkkoselostuksen (aikataulukausi 2026, linkki) liitteenä 5A olevassa menetelmämuisti-ossa (”Ratamaksun perusmaksun määrittäminen”) sovellettuja arvioita, jotka pohjautuvat Väyläviraston laskelmien tueksi laatimiinsa taustaselvityksiin, -tutkimuksiin ja asiantuntija-lausuntoihin, sekä kansainvälisiin käytäntöihin.

Ratamaksulaskelma on laadittu käyttäen vähennyslaskumenetelmää, jossa jäljempänä tarkoitetuista ”koko rataverkon suorista kustannuksista” on jo vähennetty kaikki täytäntöönpanoasetuksen 4 artiklassa määritellyt kielletyt kustannukset (muut kuin huomioon otettavat kustannukset).

Ratamaksun määrittely koostuu kahdesta kokonaisuudesta:

(a) radanpidon kokonaiskustannusaineiston käsittelystä. Radanpidon kokonaiskustannuksista on erotettu kunnossapitomenot ja korjausinvestoinnit. Tämän jälkeen on poistettu muut kuin huomioon otettavat kustannukset.

(b) suorien yksikkökustannusten laskennasta.

2. Ratamaksun laskenta

Laskentakaava ja ratamaksun määrä aikataulukaudella 2027

Ratamaksun määrä lasketaan seuraavan kaavan mukaisesti:

(Koko rautatieinfrastruktuuriin kuuluvan rataverkon suorat kustannukset * liikennöinnin vaikutuskerroin) / vuosittainen liikennesuorite

Kun koko rautatieinfrastruktuuriin kuuluvan rataverkon suorat kustannukset 63718 euroa kerrotaan liikennöinnin vaikutuskertoimella 0,2, saadaan suoraan liikennöinnistä aiheutuvien kustannusten osuudeksi 12743,67 euroa/vuosi. Kun tämä suoraan liikennöinnistä aiheutuva kustannus jaetaan vuosittaisella liikennesuoritteella 396676 bruttotonnikilometriä, saadaan vuoden 2027 osalta ratamaksun määräksi:

3,21 senttiä/bruttotonnikilometriltä

Ratamaksuun lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero.

Laskelmassa huomioidut kustannukset, liikennöinnin vaikutuskerroin ja liikennesuoritteet on määritelty tarkemmin jäljempänä ja tämän asiakirjan liitteenä olevissa laskelmataulukoissa.

Esimerkkilaskelma yksittäisen raiteiden käyttäjän vuosittaisesta ratamaksusta:

Raiteiden käyttäjä ilmoittaa, että aikataulukaudella 2027 sen rataverkon kokonais-käyttö (liikennesuorite) on ollut 38 000 bruttotonnikilometriä. Aikataulukaudelta 2027 määräytyvä ratamaksu on siten 38 000 * 3,21 / 100 = 1219,80 euroa (alv0).

Koko rataverkon suorat kustannukset

Euroopan komission täytäntöönpanoasetus 2015/ 909 rautatieliikenteen harjoittamisesta suoraan aiheutuvien kustannusten yksityiskohtaisista laskentasäännöistä vahvistaa, mitä kustannuksia sisältyy junaliikenteen harjoittamisesta suoraan aiheutuvien kustannusten tar-kasteluun (artikla 3) ja mitä kustannuksia siihen ei saa sisältyä (artikla 4). Nämä on määritelty tarkemmin tämän asiakirjan liitteessä, joka sisältää myös laskelman Raideinfran ratamaksumallissa huomioiduista suorista kustannuksista.

Raideyhtiön vuosittaisia suoria kustannuksia laskettaessa on otettu huomioon VR-Yhtymä Oyj:n tuolloin hallinnoiman koko rataverkon vuosikustannukset kahdelta (2) viimeiseltä vuo-delta (eli vuosilta 2023–2024). Kyseiset kustannukset eivät sisällä artiklassa 4 tarkoitettuja kiellettyjä kustannuksia, vaan ne on tarvittavilta osin jo vähennetty huomioiduista vuosikustannuksista. Kustannuksista on myös eliminoitu mahdolliset kyseisiin vuosiin kohdistuneet poikkeavat erät, jotka voisivat vääristää kokonaiskustannuksia. Tämän jälkeen kyseisiltä vuosilta on laskettu koko tuolloisen rataverkon keskimääräinen vuosikustannus. Lopuksi tästä keskimääräisestä vuosikustannuksesta on jyvitetty Raideyhtiön ratamaksussa huomioitaviin suoriin kustannuksiin se osuus, joka vastaa rautatieinfrastruktuuriin kuuluvien raiteiden kokonaispituuden (metrit) osuutta kustannuslaskennassa huomioidusta koko rataverkon pituudesta vuosina 2023–2024. Raideinfrastruktuuriraiteille näin kohdistuva osuus koko rataver-kon keskimääräisestä vuosikustannuksesta on 7,06 %.

Yllä mainitun laskentamallin hyödyntäminen on ollut perusteltua ja välttämätöntä, koska (a) vuosina 2023–2024 hallinnoidun rataverkon keskimääräinen kunto, raidekomponentit ja kunnossapitokustannukset edustavat hyvin myös rautatieinfrastruktuuriin luokiteltujen raiteiden tosiasiallista kuntoa ja kustannusrasitetta, ja (b) yksityiskohtaisempaa raidekohtaista dataa rautatieinfrastruktuuriin kuuluvien (tai muidenkaan) raiteiden kokonaiskustannuksista ei ole saatavissa, vaikka satunnaisia kustannustietoja voi esim. laskutasolla olla saatavissa. Yksi-tyiskohtaiselle kustannustietojen seurannalle kyseisten raiteiden osalta ei ole ollut tarvetta vuosina 2023–2024, eikä sitä ole siten edellytetty myöskään esim. raiteiden kunnossapitäjältä.

Liikennöinnin vaikutuskerroin

Suoraan liikennöinnistä aiheutuvat infrastruktuurikustannukset (liikennöinnin vaikutuskerroin) on arvioitu käyttäen lähtökohtana Väyläviraston verkkoselostuksen liitteen 5A mukaisessa riippuvuusmallinnuksessa saatua arvoa (27,4 %), sekä aiemmissa kansainvälisissä tutkimuksissa tehtyjä arvioita (radan kunnossapito: 29 %, raiteistojen uusinnat 23 %, vaih-teiden uusinnat 17 %). Varovaisuusperiaatteen mukaisesti ja huomioiden mahdolliset raiteistokohtaisten komponenttien vaikutukset liikennöinnin vaikutuskertoimeen, Raideyhtiön soveltama kerroin on asetettu edellä mainittuja kertoimia alhaisemmaksi, huomioiden mm. Raideyhtiön rataverkon alhaiset keskimääräiset liikennöintimäärät ja alhaiset sallitut nopeudet.

Liikennöinnin vaikutukseksi on edellä mainituilla perusteilla asetettu 20 %, eli vaikutuskerroin on 0,2.

Edellä mainituista syistä suorien kustannuksen laskennassa nyt käytetty malli on selvästi luotettavin käytettävissä oleva vaihtoehto. Raideyhtiö seuraa kuitenkin jatkossa rautatieinfrastruktuuriin kuuluvien raiteiden tarkkoja kustannuksia omilla kustannuspaikoillaan, jolloin sillä on jatkossa käytössään tarkat kustannustiedot pelkästään kyseisiin raiteisiin liittyen.

Vuosittainen liikennesuorite

Koska Raideyhtiöllä ei ole aiempaa luotettavaa dataa liikennemääristä (johtuen erityisesti siitä, että raiteistolle ei ole jaettu ratakapasiteettia, eikä teknisiä järjestelmiä liikennemäärien seuraamiseksi ole), vuosittainen liikennesuorite perustuu raiteiden käyttäjiltä pyydettyyn omaan arvioon. Ratamaksun kohteena olevalla rataverkolla ei ole ollut muuta kuin VR-konsernin omaa liikennettä. VR-konserniin kuuluvien radan käyttäjien antaman arvion mu-kaan liikennesuorite on ollut vuosina 2023–2024 keskimäärin 396676 bruttotonnikilometriä/vuodessa.

Jatkossa tosiasiallisista käyttömääristä saadaan ajantasaisempaa tietoa, kun raiteiden käyttäjät ovat velvollisia ilmoittamaan vuosittaiset liikennesuoritteet suoraan rataverkon haltijalle.

Luettelo Raideyhtiön rautatieliikennepaikoista ja rautatieinfrastruktuuriin kuuluvista raiteista raidekohtaisine pituuksineen löytyy Raideinfran verkkoselostuksen liitteestä 1 (linkki).

Liite: Ratamaksun laskennassa huomioitavat kustannukset

Perusmaksun määrittelyssä on otettava huomioon EU-tasolla annetut direktiiviä täydentävät säännökset. Euroopan komission täytäntöönpanoasetus 2015/ 909 rautatieliikenteen harjoittamisesta suoraan aiheutuvien kustannusten yksityiskohtaisista laskentasäännöistä (linkki asetukseen) vahvistaa, mitä kustannuksia sisältyy junaliikenteen harjoittamisesta suoraan aiheutuvien kustannusten tarkasteluun (artikla 3) ja mitä kustannuksia siihen ei saa sisältyä (artikla 4).

Säännöt on otettu huomioon radanpidon kustannusten erittelemisessä perusmaksun laskemista varten ja edelleen erillisen hinnan määrittämiseksi kaikelta liikenteeltä perittävälle perusmaksulle.

Koko verkon laajuiset suorat kustannukset (Artikla 3)

Koko verkon laajuiset suorat kustannukset ovat erotus toisaalta vähimmäiskäyttömahdollisuuksien palvelujen tarjoamisesta ja palvelupaikkoja yhdistävän infrastruktuurin käyttöoikeuksista aiheutuvien kustannusten sekä toisaalta 4 artiklassa tarkoitettujen muiden kuin huomioon otettavien kustannusten välillä.

Rajoittamatta 4 artiklan soveltamista ja jos rataverkon haltija voi, muun muassa parhaiden kansainvälisten käytäntöjen perusteella, määrittää ja osoittaa läpinäkyvästi, luotettavasti ja objektiivisesti, että kustannukset aiheutuvat suoraan rautatieliikenteen harjoittamisesta, rataverkon haltija voi ottaa koko verkon laajuisten suorien kustannusten laskennassa huomioon erityisesti seuraavat kustannukset:

  • sellaisen henkilöstön kustannukset, jota tarvitaan tietyn rataosuuden pitämiseen saa-tavilla, jos jokin toiminnanharjoittaja pyytää saada harjoittaa erityistä rautatieliikennettä kyseisen rataosuuden tavanomaisten liikennöintiaikojen ulkopuolella;
  • rautatiepalvelujen vuoksi kulumiselle altistuvien vaihteiden, mukaan lukien yksinkertaiset vaihteet, risteysvaihteet ja raideristeykset, kustannusosuus;
  • ajolangan tai virtakiskon taikka molempien ja kannattavien ratajohtolaitteiden uusimisen tai kunnossapidon kustannusosuus, joka aiheutuu suoraan rautatieliikenteen harjoittamisesta;
  • sellaisen henkilöstön kustannukset, jota tarvitaan junareittien jakamiseen ja aikataulun laatimiseen, jos ne ovat aiheutuneet suoraan rautatieliikenteen harjoittamisesta.

Momentissa 1 esitetyt kustannukset sisältyvät Raideyhtiössä niiden toimenpiteiden kustan-nuksiin, jotka tehdään rataverkon jatkuvan liikennöitävyyden ylläpitämiseksi (kunnossapito) ja liikenteestä aiheutuneen infrastruktuurin kulumisen korjaamiseksi ja uusimiseksi (korvaus-investoinnit). Näiden kustannusten koostamisessa otetaan huomioon artiklassa 4 esitetyt tarkennukset tarkastelusta pois suljettavista kustannuksista.

Muut kuin huomioon otettavat kustannukset (Artikla 4)

Koko verkon laajuisia suoria kustannuksia laskettaessa rataverkon haltija ei saa ottaa huomioon seuraavia täytäntöönpanoasetuksen Artiklassa 4 määriteltyjä kustannuksia. Raideyhtiö ei ole ottanut huomioon Artiklan 4 mukaisia kustannuksia suoria kustannuksia laskiessaan.

Laskelma Raideinfran ratamaksusta, siinä huomioiduista kustannuksista ja laskentamenetelmästä

Laskelmamenetelmä löytyy tästä linkistä 

LIITE 3

Ratakapasiteetin hakuohje

1. Yleistä

Tämä ohje kuvaa ratakapasiteetin hakemisen periaatteet säännöllisen ja kiireellisen ratakapasiteetin osalta Raideyhtiön rautatieinfrastruktuuriin kuuluvalla rataverkolla. Ohje täydentää ja tarkentaa Raideyhtiön verkkoselostuksen kuvausta.

Ratakapasiteettia voi hakea kaikelle liikenteelle. Selvyyden vuoksi todetaan, että verkkoselostuksen liitteessä 1 mainituille palvelupaikan sisäisille raiteille ei haeta tämän ohjeen mukaista ratakapasiteettia.

Koska aikataulukausittaista säännöllistä ratakapasiteettia voi hakea ensimmäisen kerran vasta aikataulukaudelle 2027, tätä ohjetta sovelletaan aikataulukauden 2026 osalta ainoastaan kiireellisen ratakapasiteetin hakemiseen.

2. Aikataulukausittaisen ratakapasiteetin hakeminen

Huom.: Tätä kohtaa 2 sovelletaan vasta aikataulukaudesta 2027 lukien.

Ratakapasiteetin hakeminen aikataulukaudelle eli ns. vuosihaku muodostaa pohjan aikataulukauden aikana tapahtuvalle liikenteelle, sillä vuosihaussa myönnetty kapasiteetti on voimassa koko aikataulukauden, mikäli kapasiteetin hakija ei tee siihen muutoksia aikataulukauden aikana. 

Ratakapasiteetti tulevalle aikataulukaudelle haetaan viimeistään kahdeksan kuukautta ennen aikataulukauden vaihdetta, jonka jälkeen hakijoiden hakemukset yhteensovitetaan. Aikataulukausi vaihtuu joulukuun toisena lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Ratakapasiteetin vuosihakemuksessa voi hakea kapasiteettia myös vain osalle aikataulukautta todellisten liikennetarpeiden mukaisesti. Samoin vuosihakemuksessa on mahdollista hakea aikataulut erikseen esimerkiksi kesäkautta varten muusta kaudesta poikkeavana.

Mikäli kaksi tai useampi kapasiteetin hakija hakee samaa kapasiteettia, liikennettä sovitetaan yhteen verkkoselostuksessa määrätyllä tavalla.

Ratakapasiteetin vuosihakemus lähetetään kohdassa 6 yksilöidyllä tavalla.

Uuden ratakapasiteetin tai ratakapasiteetin muutoksen hakeminen jakopäätöksen jälkeen

Rautatieliikenteen harjoittajalla on mahdollisuus muuttaa tai hakea uutta säännöllistä rata-kapasiteettia hakemalla siihen muutosta verkkoselostuksen mukaisessa säännöllisen liiken-teen muutosajankohdassa. Muutosta haetaan kohdassa 6 mainitulla hakemuksella.

3. Kiireellisen ratakapasiteetin hakeminen

Kiireellistä ratakapasiteettia on mahdollista hakea sellaisia yksittäisiä liikennöintitarpeita varten, joita ei ollut tiedossa ratakapasiteetin vuosihakemuksessa tai edellisessä säännöllisen liikenteen muutoshakemuksessa. Tyypillisiä tarpeita ovat häiriötilanteet, ratatyökoneiden liikenne sekä asiakastarpeista johtuvat muut yllättävät yksittäiset liikennöintitarpeet.

Kiireellinen kapasiteettihakemus kohdistuu aina yksittäiseen vaihtotyönä liikennöitävään ka-lustoon. Mikäli samalla aikataululla on tarvetta liikennöidä useampana päivänä, niistä jokaisesta tehdään oma ratakapasiteettihakemus.

Hakijan tulee sovittaa kiireellinen ratakapasiteetti aina kaikkeen muuhun myönnettyyn ratakapasiteettiin.

Kiireellisiä ratakapasiteettihakemuksia käsitellään siinä järjestyksessä, kun ne saapuvat, ja kapasiteetti myönnetään sille, joka sitä ehtii ensimmäisenä hakea.

Kiireellistä ratakapasiteettia koskeva hakemus lähetetään kohdassa 6 yksilöidyllä tavalla.

4. Museoliikenteen ratakapasiteetti

Museoliikenteelle voi hakea vain kiireellistä ratakapasiteettia.

Museoliikennettä varten kiireellistä ratakapasiteettia saa hakea lain mukaisesti neljä (4) kuukautta etukäteen. Tällöin tulee huomioida, että myönnetyssä ratakapasiteetissa saattaa tapahtua muutoksia säännöllisen liikenteen mahdollisissa muutosajankohdassa.

Mikäli museojunaliikenteelle on haettu ja myönnetty kapasiteettia siten, että kyseisen ajankohdan säännöllisen liikenteen jakopäätöstä ei ole vielä hakemishetkellä julkaistu, yhteensovitetaan museojunaliikenteen ja säännöllisen liikenteen kapasiteetti tarvittaessa jakopäätöksen julkaisun jälkeen.

Museoliikenteen ratakapasiteettihakemus lähetetään kohdassa 6 yksilöidyllä tavalla (kiireellisenä kapasiteettihakemuksena).

5. Ratakapasiteetin peruminen

Ratakapasiteettia tulee hakea todelliseen tarpeeseen. Jos haettua kapasiteettia ei kuiten-kaan tarvita, on rautatieliikenteen harjoittajan peruttava hakemansa ratakapasiteetti viipy-mättä, mikäli haettua kapasiteettia ei tulla käyttämään. Näin muut toimijat tai kunnossapito voivat hyödyntää vapautuneen kapasiteetin.

Raideyhtiö voi perua tai muuttaa myönnettyä ratakapasiteettia, mikäli myönnetty kapasiteetti ei ole käytettävissä odottamattomista ratainfrastruktuuriin liittyvistä ongelmista tai muusta vastaavasta syystä johtuen.

Ratakapasiteetin peruminen on voimassa välittömästi, kun peruminen on tehty Raideyhtiölle. Ratakapasiteetille tehtyä perumista ei voi kumota, vaan tarvittaessa ratakapasiteetti on haettava kokonaan uudelleen.

Ratakapasiteetin peruminen tulee tehdä sähköpostitse vapaamuotoisena ilmoituksena kohdassa 6 mainitulle Raideyhtiön yhteyshenkilölle.

6. Kapasiteettihakemusten toimittaminen, yhteystiedot ja päätösten julkaisu

Ennen kapasiteettihakemuksen jättämistä on aina suositeltavaa olla yhteydessä alla tarkoi-tettuun yhteyshenkilöön.

Kapasiteettihakemukset jätetään tämän ohjeen liitteenä olevilla mallilomakkeilla, joilla var-mistetaan hakemusten riittävä tietosisältö. Perustietoja ovat mm. ratakapasiteettia hakeva rautatieliikenteen harjoittaja sisältäen hakijan yhteystiedot sekä aikataulukausi tai muutosajankohta, jolle hakemus kohdistuu. Hakemuksessa on myös lisätietokenttä, johon on mah-dollista kirjoittaa hakemukseen liittyviä lisätietoja.

Ratakapasiteettihakemukset toimitetaan sähköpostitse seuraaville Raideyhtiön ratakapasiteettiasioista vastaaville henkilölle, joka toimii raideliikennelain edellyttämänä riippumattomana hakemusten käsittelijänä:

  • Dexit Oy: Veli-Matti Hirvonen (0400 275 904) ja Joni Arppe (050 5506638).
  • Sähköpostit ovat muotoa [email protected]

 Kulloinenkin kapasiteetin varaustilanne ja vapaana oleva kapasiteetti esitetään Raideyhtiön verkkosivuilla: https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/yrityksemme/liiketoiminta/kiinteistot/yksityisraiteiden-verkkoselostus/ratakapasiteetti/

Samalla sivulla julkistetaan myös ratakapasiteetin jakamista koskevat päätökset.

Liitteet:

Alla tarkoitetut liitteet (ratakapasiteetin hakulomakkeet) löytyvät edellä mainitulta internet-sivustolta: https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/yrityksemme/liiketoiminta/kiinteistot/yksityisraiteiden-verkkoselostus/ratakapasiteetti/

a) säännönmukaisen ratakapasiteetin hakeminen

b) ratakapasiteetin muutoksen hakeminen

c) kiireellisen ratakapasiteetin hakeminen